Site pictogram EdWords.nl

Google AdWords sitelinks (update)

Vorige week dook de eerste test op in de US en deze week in Duitsland: Google AdWords sitelinks.

Ik heb echter direct enkele vragen, zoals:

Update: de blog post is ge-update met een Nederlands voorbeeld en meer details over de werking.

Update:
Deze beta test van Google AdWords sitelinks draait ook in Nederland met KPN:

Ook heb ik via Niels Meijssen, de beheerder van vrijwel alle SEA activiteiten voor KPN, enkele details gekregen over de werking:

Logisch voor merk zoektermen

En zo zijn er nog wel meer vragen. Google geeft aan dat ze dit met een kleine groep adverteerders testen. Het lijkt erop dat ze alleen nog voor merkgerelateerde zoektermen testen. En dat vind ik ook logisch.

Merk zoektermen worden namelijk in het gehele koopproces van mensen gebruikt. Zowel wat oriëntatie betreft, maar het is zeker geen uitzondering dat merk zoektermen de hoogste conversieratio’s laten zien.

Het helpt een zoeker dus als hij of zij direct naar het juiste onderdeel kan gaan. Want bij een algemene advertentietekst en url moet je zelf nog vanaf (meestal) de homepage je weg vinden naar datgene dat je zoekt.

Extra inkomsten Google

Aan de andere kant bekruipt me ook het gevoel dat dit weer een manier is van Google om extra inkomsten te genereren.

Dat is natuurlijk hun goed recht, maar als de commerciële belangen te groot worden, komt de relevantie voor de zoeker in het geding. En laten we hopen dat Google juist dat blijft doen waar ze goed in zijn: relevant zijn en blijven.

Wat vind jij ervan? Welke vragen heb jij hier nog bij?

Ps. de reacties lijken even stuk, excuses. Voor de mensen die hebben gereageerd, dankje! 🙂

Mobiele versie afsluiten