De krantenuitgevers vertegenwoordigen regionale dagbladen uit 38 Amerikaanse staten. Het gaat daarbij onder meer om titels als The San Francisco Chronicle, The Dallas Morning News en The San Jose Mercury News. Binnen de overeenkomst kunnen in de kranten banen advertenties worden verkocht die ook op de banensite HotJobs van Yahoo kunnen worden geplaatst.
Yahoo! Content Match
Verder is afgesproken dat de kranten technologie van Yahoo gaan gebruiken om advertenties op hun internet uitgaven te plaatsen, beter bekend als Yahoo! Content Match (tegenhanger Google AdSense). Ook worden artikelen uit die kranten verspreid op Yahoo Local News, Yahoo Search en andere search services. De overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar.
De kranten hopen op hun beurt met de samenwerking meer advertentie-inkomsten te genereren. De oplagecijfers van Amerikaanse kranten staan al tijden ernstig onder druk, vooral door het verlies van lezers aan media op het internet. Daardoor lopen de inkomsten uit de verkoop van advertenties sterk terug.
In navolging van… Google
Yahoo volgt Google die al eerder een deal sloot met kranten uitgevers en onlangs nog een andere deal sloot om de AdWords advertenties in dagbladen te plaatsen. De uitgevers van dagbladen doen een eerste grote stap in de nieuwe wereld en naar mijn mening een verstandige stap. Online en Print hoeven elkaar niet te bijten, maar kan elkaar zelfs versterken. De Amerikaanse jongens snappen het; sommige Belgische uitgevers nog niet zoals we weten … met alle gevolgen van dien…
Via: Planet.nl