Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Vanaf vandaag is het werk van zoekmachine marketeers makkelijker geworden.

Zoekmachinemarketing is bij uitstek een vraaggestuurd medium waar de zoekende mensen de macht hebben. Voor het juist inzetten van zoekmachinemarketing is het daarom belangrijk om te weten hoe mensen zoeken.

Zoekwoord hulpprogramma’s

Eén van de mogelijkheden om te achterhalen waar zoekers op zoeken zijn de diverse tools, gratis en betaald, die zowel zoekmachines als externe partijen aanbieden. De bekendste tool was de Overture Keyword Assistant (Yahoo), maar deze tool werd al lange tijd niet meer verder ontwikkeld en is nu definitief uit de lucht gehaald. Een vergelijkbare tool vind je nu in het systeem van Yahoo Search Marketing.

Absoluut aantal zoekopdrachten

Het mooie aan de Overture Keyword Assistant was dat het absolute aantallen van het geschatte zoekvolume gaf (weliswaar alleen binnen het Yahoo netwerk, maar toch). Google AdWords biedt ook een tool aan, maar deze bevat(te) geen absolute aantallen zoekopdrachten. Tot vandaag!

Goed nieuws: vanaf vandaag biedt Google AdWords in het Hulpprogramma voor zoekwoorden ook een geschat absoluut aantal zoekopdrachten, zoals dit voorbeeld laat zien (ingesteld op Nederlands en Alle landen en gebieden):

Merk op dat het zoeken op “zinsdeel” (phrase) of [exact] andere resultaten geeft:

Het totale zoekvolume?

Misschien of deze aantallen ook het totale zoekvolume op Google betreft (met inachteneming van de instelling van taal en land uiteraard). Ik denk het wel.

Aangezien je niet apart in de natuurlijke zoekresultaten of de gesponsorde zoekresultaten zoekt, betekent dit dat het geschatte zoekvolume wat Google vanaf vandaag opgeeft in het Hulpprogramma voor zoekwoorden ook het totale zoekvolume betreft.

Zoekwoorden bepalen

En dat is zeer interessante informatie om te bepalen op welke zoekwoorden je focust, zowel voor zoekmachine optimalisatie als voor zoekmachine adverteren. Zet het zoekvolume uiteraard ook weg tegen de concurrentie, zodat je een inschatting kunt maken voor je kans van slagen.

Google AdWords Verkeersschatter

Naast het Google AdWords Hulpprogramma voor zoekwoorden biedt Google ook de Google AdWords Verkeersschatter aan. Deze tool geeft inzicht in het aantal klikken dat je per dag op een Google AdWords advertentie kunt verwachten bij een bepaalde CPC en positie. Zie onderstaand voorbeeld:

Nu is het natuurlijk interessant om de data uit de Verkeersschatter en het Hulpprogramma te combineren. Als je de geschatte klikken van de Verkeersschatter deelt op het aantal zoekopdrachten uit het Hulpprogramma, dan heb je in theorie de gemiddelde CTR op een zoekwoord voor Google AdWords.

Dan moet je dan wel het (dag)budget en de CPC zeer ruim hebben ingesteld, zodat de advertentie bij alle zoekopdrachten vertoond wordt. Uiteraard is dit geen realistische data, omdat de CTR natuurlijk van vele factoren afhankelijk is, zoals concurrentie, advertentietekst, etc.

Zie voor meer informatie de handleiding over het optimaliseren van Google AdWords.

Is de data betrouwbaar?

Maar is deze data van het zoekvolume op Google betrouwbaar? Het echte antwoord zullen we nooit weten. Maar dat is ook niet belangrijk.

Belangrijk is dat we nu een indicatie hebben waar we zoekwoorden op kunnen beoordelen. Zolang we dezelfde tools gebruiken om dezelfde data te meten en te vergelijken, is het waardevolle informatie.