Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

De ontwikkelingen in zoekmachinemarketing, en zeker zoekmachine optimalisatie, gaan hard. Heel hard. Bruikbare toepassingen en methodes wisselen elkaar snel af en een “oude” succesvolle werkwijze kan opeens zelfs negatieve effecten hebben.

Google heeft in 2007 een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd, waardoor enkele veelgebruikte technieken in zoekmachine optimalisatie niet of minder goed bruikbaar zijn. Brett Borders heeft 7 zoekmachine optimalisatie technieken beschreven die 2008 niet haalden. Aangevuld met mijn mening en visie ontstaat de volgende lijst:

1. Wederzijdse (reciprocal) links

Vanaf mei 2007 hebben een aantal websites een forse teruggang gezien in hun posities in de zoekresultaten. In de meeste gevallen ging het om een teruggang van minimaal 30 posities, waardoor het de naam “-30 penalty” heeft gekregen. Het bleek in de meeste gevallen te gaan om websites die leunden op reciprocal links.

Dat betekent NIET dat reciprocal links niet meer werken, maar de waarde van wederzijdse links is verminderd. Als de link relevant is, met name voor je bezoekers, adviseer ik zeker om een wederzijdse link te plaatsen.

2. Het commando voor de supplemental index

De supplemental index is een tweede Index van Google, een soort archief als het ware, met minder belangrijke pagina’s, bedoeld om de “Main” index snel en vers (actueel) te houden en om meer webpagina’s te kunnen indexeren. Een zoekresultaat uit de supplemental index bevatte de toevoeging ‘Toegevoegde zoekresultaten’ of ‘Supplemental Result’.

Tot medio 2007 was het mogelijk om pagina’s die in de Google supplemental index zaten te bekijken. Het verschil tussen de Main en de Supplemental index werd echter steeds kleiner en het label toegevoegd zoekresultaat verdween. Onlangs is de supplemental index in de main index geïntegreerd.

3. Links van directories (gidsen)

Het verkrijgen van links van directories (gidsen zoals Startpagina), al dan niet betaald, is jarenlang gebruikt om de linkpopulariteit te verhogen en hogere posities te realiseren.

Google heeft in 2007 een behoorlijk aantal directories van lage(re) kwaliteit minder waarde toegekend, waardoor links van die directories minder bijdragen aan posities in de zoekresultaten. Uiteraard zijn er nog wel waardevolle directories, maar ook hier staat relevantie en het doel van de directory centraal.

4. Betaalde links

Google heeft in 2007 een fanatieke strijd gevoerd tegen “Paid links”. Zo werd de zichtbare PageRank (in de Google Toolbar) voor een aantal vooraanstaande blogs en websites behoorlijk verlaagd.

Als Google kan achterhalen dat je openlijk links verkoopt, zonder dat je het nofollow attribuut gebruikt, dan kun je worden bestraft met een lage(re) zichtbare PageRank. Je kunt nog wel links kopen, maar let daarbij – je raad het al…- op relevantie!

5. Betaalde blog netwerken

Ook de netwerken die het “Pay Per Post” afrekenmodel hanteren zitten sinds eind 2007 bij Google op het strafbankje. In Nederland kennen we het initiatief Blog.mij.

Als je als blogger betaald krijgt voor het schrijven van een post, zorg dan dat het lijkt of het een “normale” blog post is. Anders is wederom het gebruik van nofollow aan te raden.

6. De zoekresultaten overheersen met subdomeinen

Eind 2007 is Google ook strenger geworden voor subdomeinen. Tot die tijd was het goed mogelijk om een groot gedeelte van de eerste zoekresultatenpagina te beheersen met subdomeinen van een website.

Het is niet meer onmogelijk om de zoekresultaten te beheersen met subdomeinen, maar het is lastiger geworden. Het doel hierbij is om meer diversiteit te realiseren in de zoekresultaten.

7. Optimaliseren op basis van tekst

Tot medio 2007 moest je in de zoekresultaten alleen concurreren met andere zoekresultaten gebaseerd op tekst. Met de komst van Google Universal Search is dit veranderd.

Er worden nu ook andere soorten informatie in de zoekresultaten geïntegreerd, zoals nieuws, afbeeldingen en video’s. Dit maakt zoekmachine optimalisatie complexer, omdat elke soort informatie uit een andere verticale zoekmachine komt en een verschillende database/index heeft met een eigen algoritme.

Aanvullend daarop maakt de personalisatie van zoekresultaten, middels de webgeschiedenis en de iGoogle startpagina, het ook lastiger, omdat je niet met andere generieke zoekresultaten concurreert.

Conclusie

De markt van zoekmachine marketing, en zeker zoekmachine optimalisatie, is continu in beweging. Ook in 2007 zijn er enkele veelgebruikte technieken in zoekmachine optimalisatie niet of aanzienlijk minder bruikbaar geworden.

Zorg dus dat je meegaat met de ontwikkelingen. Stel relevantie meer dan ooit centraal. Verkijg links op andere manieren (denk aan social media e.d.). Biedt relevante content. Focus op de eindgebruikers. Meet goed door tot en met conversies, de gewenste actie van de gebruiker op je website.

Het vak zoekmachine optimalisatie is nog uitdagender en wat mij betreft leuker geworden. Veel plezier en succes in 2008!