Uitleg kwaliteitsscore

Uitleg kwaliteitsscore

Het Google AdWords advertentiesysteem werkt met een kwaliteitsscore (informatiepagina Google). Deze quality score (QS) heeft invloed op de positie in de gesponsorde zoekresultaten en op de prijs die je per klik (CPC) betaalt.

Definitie kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore uitgelegd in één zin:

Kwaliteitsscore is een score (schaal 1 t/m 10) over de kwaliteit van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.

Een hoge kwaliteitsscore betekent dat Google AdWords er vanuit gaat dat de advertentie en landingspagina relevant is voor Google gebruikers die de advertentie zien.

Onderdelen kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore wordt opgebouwd uit 3 onderdelen:

  1. Verwachte klikfrequentie (CTR)
  2. Advertentierelevantie
  3. Ervaring op bestemmingspagina

De kwaliteitsscore wordt berekend over de prestaties van zoekwoorden uit het verleden. Dat betekent dat nieuwe zoekwoorden in eerste instantie geen kwaliteitsscore krijgen (aangeduid met “-“).

De kwaliteitsscore gebruikt Google dan ook niet op het moment van de veiling om de advertentierangschikking te bepalen (maar kijkt naar realtime indicatoren).