Title tag – de SEO richtlijnen

Title tag – de SEO richtlijnen

De title tag is een HTML element dat in de head-sectie van een HTML pagina geplaatst wordt.

Een title bevat een korte beschrijving van de betreffende webpagina.

SEO Chrome extensie - title tag voorbeeld
Afbeelding 1: Title tag voorbeeld

Belangrijke SEO factor

De title tag, pagina titel of browser titel, is één van de belangrijkste SEO ranking factoren van een pagina voor zoekmachines.

De title is de titel van de webpagina en wordt vaak 1-op-1 overgenomen in de zoekresultaten.

Maar sinds augustus 2021 herschrijft Google de page title steeds vaker. Ze gebruiken hiervoor vaak de H1 hoofdkop op de pagina, maar soms ook andere elementen van de pagina.

Leer meer over Google's nieuwe systeem hiervoor

Google heeft een nieuw systeem in gebruik genomen waarmee ze vanaf nu naar eigen zeggen nog betere page titles kunnen genereren voor zoekresultaten.

Tot nu toe paste Google af en toe de page title aan op basis van de zoekopdracht (query).

Maar vanaf nu gebruikt Google vooral de visuele tekst die gebruikers zien wanneer ze op een pagina landen. Dit is meestal de hoofdkop (H1) bovenaan de pagina, maar kan ook een andere (sub)kop zijn, tekst op de pagina (vooral groter/opvallender door styling) of zelfs de anchor tekst van links die naar de pagina verwijzen.

Update: Google heeft nog meer informatie gepubliceerd over hun nieuwe title tag systeem.

Hierin geven ze onder meer aan dat Google nu in 87% van alle gevallen de originele HTML title toont (i.p.v. 80%) en benoemen ze een aantal situaties waarin ze de page title herschrijven.

Dat Google page titles aanpast is niet nieuw. Dit doen ze al zeker sinds 2009, zoals in dit voorbeeld te zien is.

Title tag SEO eisen

Een title tag is snel geschreven, maar hoe zorg je ervoor dat de title tag aan SEO eisen voldoet?

Houd je aan de volgende richtlijnen:

1. Lengte: 50-60 karakters)

De lengte van page titles die Google toont in de zoekresultaten varieert door de jaren heen.

Deze lengte wordt vooral bepaald door de pixel breedte die Google ervoor reserveert. Dat is op dit moment 580 px.

Aangezien de breedte in pixels afhangt van de letters en karakters die je gebruikt, is er een bandbreedte van 50-60 karakters als richtlijn.

Merk op: het is niet zo dat een langere title niet gezien wordt door Google, maar dan wordt een deel gewoon niet vertoond (bron 1, bron 2)

2. Keyword vooraan

Zorg er met name voor dat je paginatitel het belangrijkste keyword voor de betreffende pagina bevat.

En liefst vooraan.

Als je er meerdere keywords in kwijt kunt, moet je dat altijd doen.

Maar meestal is er beperkte ruimte, zeker nu er slechts circa 50-60 karakters getoond worden in Google.

3. Uniek

Zorg er verder voor dat elke pagina op je site een unieke title tag heeft.

Het mag niet zo zijn dat er twee pagina’s dezelfde title delen.

Google geeft je hier gratis een rapportage van in Search Console (voorheen Webmaster Tools).

4. Wervend, voor mensen

Zorg er verder voor dat je title wervend geschreven. Voor mensen!

Je staat met je zoekresultaat tussen 9 andere resultaten.

En in een split second kiest de zoeker welk resultaat het beste bij zijn zoekopdracht past.

De title is daarin belangrijk, omdat dit tegelijkertijd de link is waarop mensen vanuit Google naar je site klikken.

Overtuig de zoekers dat jou pagina het beste antwoord op hun zoekvraag heeft.

Tool tip: title tag checken

Gebruik je Google Chrome of Safari en wil je snel de inhoud van de pagina title zien?

Download dan de gratis ‘SEO Peek’ extensie.

Of gebruik een web based tool zoals deze.

Gerelateerde artikelen

Lees ook: