Uitleg Google Penguin algoritme

Uitleg Google Penguin algoritme

Google “Penguin” is een algoritme van zoekmachine Google om met name de kwaliteit van links tussen websites te beoordelen. Google kijkt daarbij naar de kwaliteit van de pagina + website waar de link vandaan komt (bron).

Dat betekent dat ook andere factoren dan alleen de links worden beoordeeld.

Devaluatie links

Wanneer de links naar je website tegen de richtlijnen zijn, zal het Penguin algoritme de betreffende links devalueren.

Een mogelijk effect hiervan is dat je website, of een deel ervan, lager in de zoekresultaten geplaatst wordt.

Google Penguin is overigens één van de honderden factoren die meewegen in het complete Google algoritme (Hummingbird).

Maar Google heeft aangegeven dat links tot de 3 belangrijkste ranking factoren behoren.

In april 2012 rolde Google voor het eerst het Penguin algoritme uit.

Real-time sinds september 2016

Bij elke Penguin algoritme update, aangekondigd door Google, zag je duidelijk grotere verschuivingen in de rangschikking van zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan:

Google Penguin update
Afbeelding 1: voorbeeld van de organische vindbaarheid (SEO) na een Google Penguin update (tot 2016)

Maar deze plotselinge verschuivingen zijn voorbij.

Sinds 23 september 2016 (bekend als de Penguin 4.0 update) wordt het Penguin algoritme real-time bijgewerkt.

Vanaf nu zal Google ook niet meer communiceren over bijwerkingen en updates aan het algoritme.

Een tweede stap die Google in september 2016 zette, is dat het Penguin algoritme “more granular” is.

Waar voorheen de gehele website gedevalueerd werd, is Google nu in staat om de links naar onderdelen of pagina’s van je site te beoordelen.

Artikelen over Google Penguin