Selecteer een pagina

In 2020 wordt 50% van alle zoekopdrachten gedaan met Voice Search. Zo
voorspelt ComScore.

Naast smartphones en tablets zullen deze voice searches steeds meer gedaan worden via voice assistents (zoals de Google Home “praatpaal”).

Na Mobile wordt Voice de volgende ‘frontier’.

Hieronder beschrijf ik cijfers en onderzoeken over Voice Search in 2017.

Vandaag presenteer ik op het Emerce Tech Live! event over Voice Search en de business impact hiervan. De slides vind je hier:

Hoeveel wordt Voice Search nu al gebruikt?

De meeste voice searches worden gedaan vanaf smartphones.

In 2016 was 20% van Google’s mobiele zoekopdrachten al via voice search.

En met de wetenschap dat al 60% van alle searches mobiel zijn, is voice search al lang geen toekomst meer.

Een paar Voice statistieken op een rij:

  • 2014 – 10% van alle searches bij Chinese zoekmachine Baidu zijn Voice Search (bron)
  • 2015 – Siri verwerkt meer dan 1 miljard Voice commando’s per week (bron)
  • 2016 – 20% van alle zoekopdrachten in de Google App zijn Voice search (bron)
  • 2017 – UK onderzoek: 50% van 18-34 jarigen in UK gebruikt Voice search (bron)

Wat kenmerkt voice searches?

Voice searches verschillen van de getypte zoekopdrachten.
Een paar kenmerken van voice searches:

  • Mobiel – voice searches zijn natuurlijk vooral mobiel
  • Langer – voice searches zijn langer en bevatten meer woorden dan text searches
  • Zinnen – voice searches zijn dus vooral zinnen (in plaats van enkele keywords)
  • Vragen – voice searches zijn vooral vragen (Wie? Wat? Hoe?)
  • Lokaal – net als veel activiteit op smartphones, zijn voice searches ook voor een belangrijk deel lokaal georiënteerd

Met de groei van voice search wordt er dus steeds meer in ‘gewone mensentaal’ gezocht.

Dat leidt tot een groei van unieke en langere (Long tail) zoekopdrachten.

Voice search vs text search queries

Deze zinnen zijn veelal vragen, zoals recent onderzoek weer laat zien.

Met name Wat? Wie? en Hoe? Maar ook Wanneer? en Waar?

Voice search vragen

Voice Searches komen erbij

Als je de percentages hierboven leest, zoals 20% in 2016 en 50% in 2020, dan lijkt het of voice search in plaats van de tekst searches komen.

Maar dat is niet waar.

Voor een groot gedeelte komen voices searches erbij.

Het is zelfs zo, al een paar jaar, dat Google elke dag 15% van alle zoekopdrachten nog niet eerder gezien heeft.

Hoe goed werkt Voice Search nu echt?

Apple’s spraakassistent Siri bestaat al lang (sinds 2011).

En iedereen met Apple devices weet dat Siri je vaak niet goed begrijpt.

Het gebruik en het succes van Voice Search hangt natuurlijk af van hoe goed het werkt. En dat was en is vaak nog niet goed genoeg.

Maar ik denk dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van Voice.

De accuratie van voice platformen wordt namelijk steeds beter en zal in een paar jaar een menselijke betrouwbaarheid bereiken:

Voice revolution

Zeker Google werkt er al jaren aan om hun voice platform te verbeteren. De Google systemen hebben bijvoorbeeld meer dan 3.000 boeken gelezen om zichzelf te trainen in conversaties (bron: https://theclickhub.com/voice-search-trends/).

Einddoel is Persoonlijke assistent

Voice Search, de Google Home, e.d. gaan niet om de hardware, maar om de software als persoonlijke assistent!

De smartphone en de “praatpaal” zijn slechts dragers van de software; van het platform dat je met voice gebruikt.

Waar het de Tech reuzen om te doen is, betreft het innemen van de plek als jouw persoonlijke assistent.

Het voice platform van Google heet niet voor niets Google Assistent.

En naast smartphones (Android!) en praatpalen, doet Google er alles aan om de Google Assistent ook op andere apparaten beschikbaar te maken.

Van je (smart) TV (wat er al is) en je Auto tot je Smartwatch en andere devices.

Wie gebruikt er nu zo’n “praatpaal”?

Naast de smartphone komt er in hoog tempo een nieuw device bij: de “praatpaal”. Zoals de Google Home of de Amazon Echo.

Wie heeft er eigenlijk al zo’n apparaat en wat doen mensen daar nu mee?

In december 2016 was het best verkochte product op ecommerce reus Amazon de “praatpaal” Echo (bron).

De meeste mensen gebruiken Voice search op dit moment met name thuis op de bank. Soms omdat het praktisch en snel is, maar ook gewoon voor de fun.

Dit doet me denken aan deze video uit 1999, waarin mensen op straat gevraagd werd of ze een mobiele telefoon willen hebben 🙂

Ik verwacht dat de geschiedenis zich gaat herhalen met het gebruik van Voice en Conversational Interfaces.