Google plaatst 7 zoekresultaten op 1e pagina

Je hebt het misschien al gemerkt. Maar sinds kort toont Google steeds vaker 7 resultaten op de eerste zoekresultaten pagina (SERP).

Voor de meeste zoekopdrachten geeft Google nog steeds de vertrouwde 10 zoekresultaten.

Maar voor de zoektermen met een ‘navigatie intentie’ toont Google nu bijna altijd nog maar 7 resultaten.

Update september 2012
Zie onderaan het artikel een screenshot van slechts 4 Google zoekresultaten

Vertrouwde top 10

Sinds het bestaan van Google zijn we gewend aan de vertrouwde top 10 op de eerste pagina van zoekresultaten.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de zoekresultaten op ‘independer’ (uit mei 2012):

7 in plaats van 10

Vanaf medio augustus toont Google echter steeds vaker 7 zoekresultaten op de eerste pagina.

Kijk nu maar eens naar de zoekresultaten op ‘independer’:

Navigatie intentie

De belangrijkste factor waarop Google kiest voor 7 in plaats van 10 zoekresultaten, is de intentie van de zoekopdracht.

Google toont namelijk 7 zoekresultaten wanneer de zoekterm een zogeheten ‘navigatie intentie’ heeft.

Anders gezegd: uit navigatie zoektermen blijkt heel duidelijk dat je naar een website/bedrijf/merk/etc. op zoek bent.

Geen navigatie zoekterm, 10 resultaten

Kijk maar eens naar de huidige zoekresultaten voor ‘laminaat’, waar geen navigatie intentie bij hoort:

(dit is nogal een flinke ‘Universal Search SERP’ zoals je ziet, waarbij de intentie een combinatie is van ‘local’, informatief en commercieel)

Navigatie zoekterm, 7 resultaten

Maar als je kijkt naar een variant van deze zoekterm, ‘laminaat karwei’, dan wordt dit gezien als een navigatie zoekterm:

Precies. Vanaf nu vind je op dit soort zoekopdrachten nog maar 7 zoekresultaten op de eerste pagina van Google.

(overigens allemaal van Karwei, maar dat is een ander onderwerp ;) )

En je kunt er niks aan doen.

Gemiddeld aantal zoekresultaten daalt

Het effect van deze wijziging is duidelijk te zien: het gemiddeld aantal zoekresultaten op de eerste pagina daalt.

Dat laten de onlangs gelanceerde statistieken van MozCast mooi zien:

Gemiddeld aantal zoekresultaten op de eerste pagina van Google

Vanaf 12 augustus zie je het gemiddeld aantal zoekresultaten op de eerste zoekresultatenpagina van Google duidelijk dalen.

Kijk verder dan rankings

Het is dus nog belangrijker om verder te kijken dan rankings. Een positie 8 op een zoekterm kan dus zomaar pagina 2 betekenen.

In dat geval ben je een stuk minder prominenter in beeld en krijg je dus een stuk minder bezoekers.

En de organische zoekresultaten krijgen al steeds minder ruimte, zoals ik eerder schreef in ‘AdWords Steeds Prominenter, Gevolgen Voor SEO‘.

Google.nl serp - september 2011

Update september 2012
Er is inmiddels ook een screenshot opgedoken van een Google zoekresultaten pagina met slechts 4 zoekresultaten:

Google zoekresultaten pagina met 4 zoekresultaten
Bron: seroundtable.com

Meer informatie

SERP Crowding & Shrinkage: It’s Not Your Imagination (SEOmoz)
7 Is The New 10? Google Showing Fewer Results & More From Same Domain (SearchEngineLand)
Google SERP Dumps 5.5% of Organic First Page Listings (Wordstream)

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

22 Reacties op "Google plaatst 7 zoekresultaten op 1e pagina"

  1. Dave op 21 August, 2012

    Ik denk dat we ons als seo’ers serieus de vraag moeten beginnen stellen of het wel nog de moeite loont (kost vs. return) om bepaalde top plaatsen achterna te hollen in Google.

    Voor heel veel commerc. zoekopdrachten (vooral in de US maar komt zeker over waaien) moet je al geluk hebben als er 1-2 organische resultaten boven de vouw raken. Bij mobiel en tablets mag je het al vergeten, daar zie je enkel nog betalende staan..

    Dus of ze nu 7 of 10 resultaten tonen ik vermoed niet dat het echt veel verschil gaat maken in die gevallen…

  2. Dennis Sievers op 22 August, 2012

    Dave, daar ligt juist onze rol. Bepalen welke termen rendabel zijn en de afweging maken of we een top positie willen behalen (en welke investeringen daarmee gepaard gaan).

  3. Dave op 22 August, 2012

    Zo makkelijk vind ik dat niet omdat het wel/niet rendabel zijn van woordcombinaties slechts voor een heel klein stukje afhangt van je rankings.

    Er zijn nog teveel factoren na de klik die de boel kunnen maken/kraken en als je alles moet gaan onderzoeken/meten/afwegen dan is dat niet iets wat je op grote schaal kan toepassen…

  4. Dennis Sievers op 22 August, 2012

    Dave – het is ook niet altijd makkelijk, maar voor een klant betekent dat het al helemaal niet te doen is. Daarnaast kun je natuurlijk met AdWords tegen een gering budget best goed testen welke termen wel tot rendement leiden en welke niet.

    Of een site wel of niet converteert is een andere stap. Dat hangt af van gebruiksvriendelijkheid, usp’s, prijssetting, locatie, etc. Maar dat spel was al niet anders toen Google nog slechts uit 10 organic resultaten bestond.

  5. Patrick Mulder op 22 August, 2012

    Dat betekent dus dat het nog belangrijker wordt om branded te adverteren

  6. Peter op 28 August, 2012

    Wat me ook opvalt bij de zoekterm “Independer” is dat ernaast een Google+ account verschijnt met een vinkje en de tekst “geverifieerde naam”. Daaronder staat wat data uit het plus account.

    Is dit alleen met behulp van rel=”publisher” tag gedaan of zijn hier nog andere zaken voor nodig dat je toevallig weet?

    Ik heb het nog niet eerder gezien bij een zoekterm in ieder geval.

  7. Bart op 05 September, 2012

    Ik vind dat je minder zoekresultaten per pagina moet hebben. Is overzichtelijker>

  8. Eduard Blacquière op 05 September, 2012

    @Dave @Dennis
    Leuke en interessante discussie.

    Ik ben geneigd met Dennis mee te gaan in zijn mening dat het onze taak als SEO’s is om te bepalen wat het rendement is per zoekterm.

    Het is al jaren zo dat bij elke Google wijziging de rendement potentie ook aangepast wordt. En dat je creatiever wordt. Dat is nu niet anders.

  9. Eduard Blacquière op 05 September, 2012

    @Peter
    de rel=”publisher” tag op je homepage is een must.
    maar daarnaast is het de afgelopen maanden zo dat je via Google op een whitelist geplaatst moet worden.

    @Bart
    Ik denk dat het in veel gevallen overzichtelijker is, maar er zijn zoekopdrachten waar het waardevol is als er een completer beeld gegeven wordt

  10. Eduard Blacquière op 05 September, 2012

    Er is inmiddels een screenshot opgedoken van een Google zoekresultaten pagina met slechts 4 zoekresultaten

    (zie onderaan het artikel)

  11. Dave op 05 September, 2012

    @Dennis @Eduard

    Is inderdaad een taak van de seo’er maar ik heb wel al meer dan eens meegemaakt dat adwords het best ok doet en organisch gigantisch hard de mist ingaat.

    Op dat moment je klant recht in de ogen kijken en moeten toegeven dat die 6 maand werk (en hun $$$) dat je erin hebt gestopt toch niet de gewenste resultaten geeft is niet zo leuk :)

    Blijf het dus een gevaarlijk giswerkje vinden.

    Met ‘cleane’ resultaten waar er enkel wat adwords staat en 2-3 organisch resultaten boven de vouw hangen wordt het ook een ander (doorklik)verhaal dan wanneer er maar 1′tje is te vinden of slechts 7 resultaten aanwezig zijn.

    Maar zoals je aangeeft, de boel zal blijven veranderen en sneller dan we waarschijnlijk zelf willen ;)

    Dave

  12. Lars Sang Mo Boom op 05 September, 2012

    Het lijkt erop dat Google op merknamen/bedrijven nu standaard minder dan 10 resultaten toont. Op ‘anwb’ en ‘klm’ zie ik hetzelfde gebeuren als op ‘independer’.

  13. Jeroen op 06 September, 2012

    Op zich logisch, hoe beter Google weet waar je precies op zoek naar bent (bv door het intypen van een bedrijfsnaam) hoe minder resultaten ze hoeft weer te geven om je ‘antwoord op je vraag’ te geven.

  14. Lennert op 06 September, 2012

    Lijkt me voor Branded results geen probleem,voorkomt dat andere sites zoals affiliates en vergelijkers gratis mee kunnen liften op merknamen waardoor er provisie moet worden afgedragen, terwijl de consument toch al wel op zoek was naar het betreffende merk. Voorwaarde is dan wel dat je als merk het zelf wel op orde hebt en er voldoende redenen zijn dat je zelf de eerste zoekresultaten beheerd. Ander verhaal is als het Google alleen maar te doen is om het adverteren in Adwords op merknamen een boost te geven en het niet anders is dan de volgende commerciële stap. We zullen het zien.

  15. Arnout op 06 September, 2012

    @Edward, mooi stukje, dank..
    Tja, wat je eigenlijk over de hele linie ziet gebeuren is dat Google enorm hard bezig is het verdienmodel op te schroeven. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat we voor product gerelateerde searches alleen nog maar paid results boven de fold gaan vinden. Denk maar eens aan puur informatieve searches versus aankoop gerelateerde searches.
    @Lennert Ik zie dat ook nog wel gebeuren; het boosten van merknamen in adwords…
    Denk ook maar eens na over waarom Google nu copyrighted content gaat aanpakken? >>> Jazekers, er komt natuurlijk een verdienmodel aan in de vorm van Google play…
    Tis iets waar wij mee zullen moeten leven, het zorgt wel voor veel dynamiek in ieder geval!

  16. stef op 06 September, 2012

    Prima ontwikkeling. Zoekers klikken vaak niet door naar de tweede pagina.

    Hier btw een artikel dat google 4 resultaten toont ipv 7. http://www.seroundtable.com/google-four-results-15658.html

  17. Eduard Blacquière op 09 September, 2012

    @Lars
    Ik zie het nog niet voor alle merknamen/bedrijfsnamen, maar wel voor de meesten.

    Als merk/bedrijf heb je nu nauwelijks last meer van vergelijkers, affiliates, kortingscode sites, etc.

    En als dat wel zo is, moet je ervoor zorgen dat Google je als een merk gaat zien :)

    @Jeroen
    Klopt, dat staat eigenlijk altijd centraal bij Google.
    (alhoewel de omzet/winst dat ook steeds vaker staat ;-) )

    @Lennert
    Helemaal mee eens.

    De essentie is denk ik dat, wanneer de intentie overduidelijk voor een merk/bedrijf is, dat dit dan de beste zoekervaring is.

    Al zou het niet ondenkbaar (maar wel een beetje evil) zijn als ze hiermee de klikprijzen op branded zoektermen willen opstuwen…

    @Arnout
    Natuurlijk is de commerciële kant van Google steeds duidelijker te zien.

    Al is en blijft het grootste bezit van Google de tevreden zoekers.

  18. Marijn op 27 September, 2012

    Interessant, mij is het zelfs nog niet opgevallen dat er soms maar 7 staan! Het wordt nu dus nog belangrijker om hoog/ goed te staan in de rankings…. Dat gaat idd veel geld/ tijd kosten….

  19. Stefan op 09 October, 2012

    Ik vraag me af of deze ontwikkeling nou echt een goede ontwikkeling is voor de gebruikers van Google.

  20. Aquaster op 19 October, 2012

    De vraag is of Google goed doet aan de informatie overload. Wij leren immers “Less is More”.

    Ik ben heel benieuwd waar we over een jaar staan, of zouden we dan alleen nog maar met adwords hoog kunnen komen?

  21. Ronald op 27 November, 2012

    Wij zijn gewend dat google 10 zoekresultaten laat zien. Het is wel lastig als je in eens op pagina 2 staat met positie 8, maar eigenlijk kijken mensen alleen de eerste 5 resultaten.

  22. Aquaster op 28 November, 2012

    @ Ronald, Vergeet niet dat mensen naar de resultaten kijken die ze verwachten. Dus als ik een product zoek en Google geeft al een lijst met producten en prijzen door, zal ik sneller daar naar kijken. De rest valt van buiten mijn scope of interest.

    Deze interessante ontwikkeling geeft overigens andere zoekmachines wel de mogelijkheid om het anders te doen.

    Voor Edwords, wat doen de zoekmachines eigenlijk voor de mobiele markt? Kleiner scherm.. waar plak ik de geld machine adwords?

Reageer