Stand van zaken zoekmachinemarketing 2011Dit jaar heb ik weer een onderzoek gedaan naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland.

Jaarlijks stel ik 10 vragen aan ruim 30 experts, verdeeld in de 3 groepen: adverteerders, aanbieders (zoekmachinemarketing bureaus) en zoekmachines.

Inhoudsopgave

  1. Zoekmachinemarketing bestedingen
  2. Grootste gemis
  3. Ontwikkeling zoekmachines
  4. Ontwikkeling zoekmachinemarketing bureaus
  5. Ontwikkeling adverteerders
  6. Concurrentie zoekmachinemarketing bureaus
  7. Onderscheidend vermogen aanbieders
  8. Ruimte voor toetreders
  9. Rol mediabureaus beperkt
  10. Grootste uitdaging: bijblijven

De complete resultaten vind je hier:
Marktonderzoek zoekmachinemarketing 2011

Samenvatting

In 2011 zijn de bestedingen aan zoekmachinemarketing, zowel Google AdWords als zoekmachine-optimalisatie (SEO), goed voor 565 miljoen euro.

Zoekmachinemarketing bureaus

Het onderscheidend vermogen tussen de aanbieders van zoekmachinemarketing diensten is onduidelijk, met name voor adverteerders. De concurrentie is beperkt, waardoor er geen grote noodzaak lijkt om onderscheidend te zijn. Er is voldoende ruimte voor nieuwe toetreders, met name specialisten.

De zoekmachinemarketing bureaus verbreden hun dienstverlening van specialist naar een breder online marketing aanbod. Dit lijkt met name ingegeven door de ontwikkelingen bij Google, zoals Google Analytics en de uitbreiding van het Google AdWords contentnetwerk.

Adverteerders

De adverteerders nemen zoekmachinemarketing steeds meer ‘in huis’, zowel de kennis en kunde als de specialisten en de integratie in de organisatie. Adverteerders meten de zoekmachinemarketing activiteiten steeds verder door tot en met het rendement op de investering (ROI).

Zoekmachines

De zoekmachines verrijken de zoekresultaten met steeds meer vormen van content, zoals video’s of product vergelijkingen. In de rangschikking en weergave van zoekresultaten spelen social media een steeds grotere rol.

Een belangrijke ontwikkeling bij Google is dat het bedrijf steeds vaker zelf de eindbestemming wordt van een zoekactie. Met deze ‘cut out the middle man’ strategie blijft de zoeker steeds vaker op het Google domein, zoals bij Google Shopping of Google Hotel Finder (vooralsnog alleen in de VS).

Presentatie

De resultaten van m’n zoekmachinemarketing marktonderzoek presenteerde ik vorige week op het SES Amsterdam congres. Zie hier de slides:

> Lees de volledige resultaten van mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing 2011.