De database van intentiesZoekmachinemarketing is bij uitstek een vraaggestuurd, “pull driven” medium. Dat betekent dus dat diegene die het beste aansluit op de intentie van mensen het meeste succes bereikt.

Hiervoor heb je dus inzicht nodig in wat de intentie van mensen is. En die informatie is in de vorm van zoekopdrachten opgeslagen bij met name de grote zoekmachines: Google, Yahoo en Microsoft’s Bing.

Database van intenties

Deze informatie heeft John Battelle, auteur van het boek The Search (Bol.com), in 2003 al de naam “Database of Intentions” gegeven (bron). Een waardevol en belangrijk concept.

De afgelopen jaren is er veel digitale informatie bijgekomen die iets zegt over de intentie van mensen, bijvoorbeeld alle activiteit van mensen in sociale netwerken.

Ik kan er een lang verhaal over schrijven, maar John Battelle heeft deze uitgebreide database van intenties duidelijk en goed gevisualiseerd in deze illustratie:

Database of intentions
(bron: battellemedia.com)

Update: vandaag heeft John Battelle alweer een bijgewerkte versie van zijn Database of Intentions gepubliceerd. Nu inclusief de commerciële intentie van mensen.

Database of Intentions
(bron: battellemedia.com)

Dit concept is wat mij betreft zeer belangrijk. Met name voor zoekmachinemarketing, maar zeker ook voor andere vormen van online en offline marketing!

Als je de database van intenties snapt, dan begrijp je waar mensen welke behoefte uiten, hoe belangrijk de verschillende spelers zijn en hoe jij het kunt toepassen.