Google test veel, niet in de laatste plaats met de AdWords advertenties (en dus hun inkomstenbron). Zo zag ik vorige week bijvoorbeeld een AdWords advertentie in Google Suggesties.

Dit weekend zag ik ook een Google Maps link verschijnen in Google AdWords. Hierbij kun je direct vanaf de advertentie doorklikken naar een kaartje van Google Maps. Zie hier de screenshot:

Google AdWords met maps kaart in advertentie

Als je op het plusje of de blauwe tekstlink klikt, klapt het Google Maps kaartje uit binnen de zoekresultaten:

Google AdWords met maps kaart in advertentie

Je kunt vervolgens verder klikken naar Google Maps zelf, waar je meer informatie over het bedrijf kunt vinden:

Google AdWords met maps kaart in advertentie

Google Maps lokale bedrijfsadvertenties

Merk op dat er ook advertenties naast en onder de kaart staan. Ook daar test Google met AdWords, specifiek de lokale bedrijfsadvertenties.

Ik heb echter wel enkele vragen bij deze test:

  • Het lijkt me dat alleen lokale bedrijfsadvertenties in Google AdWords met een kaartje kunnen verschijnen of werkt het ook anders?
  • En krijgen alleen de topadvertenties boven de natuurlijke zoekresultaten deze uitbreiding?
  • Stelt Google de kwaliteitsscore anders in zodat de prijs per klik omhoog gaat?

Niet nieuw, wel in Nederland?

Deze test is niet nieuw. In 2007 werd de eerste test hiermee al gezien.

Maar ik zie het nu zelf voor het eerst in Nederland. Of let ik gewoon niet op en loop ik achter? 🙂

Vaste prijs lokale advertenties?

Minstens zo interessant is daarnaast de test die Google afgelopen week is gestart in San Francisco en San Diego. Daar kunnen lokale adverteerders een vast bedrag betalen voor hun advertentie; een ‘flat fee’ in plaats van betalen per klik.

De prijs van deze ‘fee’ wordt door Google bepaald op basis van de gemiddelde wat vergelijkbare adverteerders gemiddeld betalen per zoekterm.

Wacht even. Google bepaalt de (vaste) prijs?

Juist. Je leest het goed. Google gaat dus een prijs bepalen op basis van zoektermen waar u en ik op bieden. De veilingmeester gaat dus informatie van o.a. jouw bod gebruiken om extra concurrenten in de veiling te laten.

Een interessante ontwikkeling, waarbij Google af lijkt te stappen van het hart van hun ongekend succesvolle advertentiemodel: de geautomatiseerde en op een algoritme gebaseerde veiling.

Het vaste prijsmodel van deze test is eigenlijk hetzelfde als de vaste prijs die lokale adverteerders betalen in bijvoorbeeld de Gouden Gids. Vreemd voor een bedrijf als Google om die kant op te gaan. Behalve als de aandeelhouders tevreden gesteld moeten worden…

Ps. de reacties zijn stuk, excuses. Als iemand zin heeft om ze te fixem, let me know! 🙂