PuzzelDit is de titel van mijn artikel dat vandaag op Emerce.nl verscheen: “Opinie: Zoekmachinemarketing moet integreren“.

In dit artikel ga ik in op de trend dat zoekmachinemarketing aanbieders uitbreiden in hun dienstverlening. Naast het specialisme zoekmachinemarketing gaan ze veelal andere online marketing diensten aanbieden.

Stop met schreeuwen dat je de beste bent

Ik maak echter ook een kritische kanttekening. Zoekmachinemarketingbureaus moeten naar mijn mening stoppen met roepen dat zoekmachinemarketing het beste medium is in termen van ROI, conversie, etc.

Aanbieders van zoekmachinemarketing moeten wat mij betreft namelijk veel meer de aansluiting zoeken bij andere media. Zoekmachinemarketing is namelijk zoveel meer dan alleen een effectief advertentiemedium.

Gelukkig zetten veel partijen deze beweging in, wat ik ook als zoekmachinemarketing trend centraal stel, maar er is nog veel verbetering mogelijk.

Mini-serie zoekmachinemarketing trends

Dit artikel is het 2e artikel in een mini-serie die ik schrijf voor Emerce.nl, waarbij ik uitgebreid inga op de belangrijkste trends uit mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing 2009 (mijn eerste artikel: “Opinie: Zoekmachinemarketing mist transparantie“).