Recent onderzoek van Forrester voorspelt dat de zoekmachinemarketing bestedingen (in de US) de komende 5 jaar ruim verdubbelen.

Zowel voor SEA als SEO verwacht Forrester een ruime verdubbeling van de bestedingen.

Forrester Search Engine Marketing spend prediction US 2009-2014

15% naar SEO

Interessant is dat Forrester voorspelt dat circa 15% van alle zoekmachinemarketing bestedingen naar SEO gaat.

Het is natuurlijk bekend dat verreweg het meeste geld naar SEA gaat, maar wat me opvalt is dat Forrester nauwelijks een verschuiving voorspelt.

Persoonlijk verwacht ik namelijk dat er in verhouding meer geld naar SEO zal gaan.

59% aandeel online marketing

Minstens zo interessant is dat Forrester voorspelt dat 59% van alle online marketing bestedingen naar zoekmachinemarketing gaat.

Forrester Interactive Advertising prediction US 2009-2014

Opvallend is ook dat 60% van de marketeers van plan is geld weg te nemen bij traditionele media om dit vervolgens te spenderen aan online media.

Ontwikkeling zoekmachinemarketing bestedingen Nederland?

Helaas zijn er voor Nederland niet dergelijke onderzoeken en voorspellingen. Echter in de geactualiseerde versie van mijn marktonderzoek worden de zoekmachinemarketing bestedingen in Nederland op 400 miljoen euro geschat.

Gezien de groei van de afgelopen jaren, verwacht ik ook zeker in Nederland minimaal een verdubbeling van de zoekmachinemarketing bestedingen in de komende 5 jaar.

Bron: MarketingPilgrim