Mijn presentatie op SES Amsterdam (update: video)

Zoals ik al aankondigde in “Search Engine Strategies komt naar Amsterdam!” en “Voorproefje van mijn presentatie op SES Amsterdam” had ik vandaag de eer om als spreker het zoekmachinemarketing congres SES Amsterdam te openen.

Ik behandel de stand van zaken van zoekmachinemarketing in Nederland, een update van mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing wat ik in 2007 uitvoerde.

Hieronder vind je mijn presentatie ingevoegd middels SlideShare:

Op diverse blogs zijn er verslagen te vinden van mijn presentatie:

- SES Amsterdam: een beeld op de Nederlandse markt (DutchCowboys)
- Verslag SES Amsterdam (deel 1: de markt & het veranderende landschap) (Marketingfacts)
- Search Engine Strategies 09 – wie wordt de nieuwe Google? (Frankwatching)
- Live verslag vanaf SES Amsterdam (Tribal blog)
- De Nederlandse Search Markt (M4N blog)
SES Amsterdam – Dag 2: Eduard Blacquière over de Nederlandse Search Markt (Optiseo blog)
- Verslag SES Amsterdam (Bijgespijkerd)

Update: Marieke Verdonk van Twinkle heeft een video-opname van mijn presentatie gemaakt (Vimeo):


Interessant? Lees dan deze gerelateerde artikelen die ik eerder schreef:

  1. Video-opname van mijn SES Amsterdam presentatie
  2. Voorproefje van mijn presentatie op SES Amsterdam
  3. Mijn SES Amsterdam 2010 presentatie
  4. Search Engine Strategies komt naar Amsterdam!
  5. SES Amsterdam 2010: 17 & 18 maart

11 Reacties op "Mijn presentatie op SES Amsterdam (update: video)"

  1. Jaap van Duijn op 19 March, 2009

    Eduard,
    Tijdens je presentatie op de SES hield je een pleidooi over het vereenvoudigen van de terminologie (SEO, search engine optimization of gewoon zoekmachine optimalisatie).
    Een goed streven, alleen weet ik niet of dit zo verstandig is. Kijk maar naar Google Insight: http://www.google.nl/insights/search/#q=zoekmachineoptimalisatie%2Czoekmachine%20optimalisatie%2Cseo%2Csearch%20engine%20optimization&geo=NL&cmpt=q

  2. Mark op 19 March, 2009

    Nice presentatie.

  3. Wiep op 20 March, 2009

    Ehm, de blog van Yonego is volgens mij alleen voor intern gebruik :)

  4. Eduard Blacquière op 20 March, 2009

    @Jaap
    Eenduidigheid in de terminologie heeft als doel om meer duidelijkheid en transparantie te realiseren voor de adverteerders.

    Het inspelen op populaire zoektermen vind ik hieraan ondergeschikt (al kun je natuurlijk op meer termen tegelijkertijd optimaliseren ;-) )

  5. Eduard Blacquière op 20 March, 2009

    @Mark Thanks :)

    @Wiep
    Klopt, maar de blog stond een tijd open :)

    (ik heb de link naar het Yonego blog verwijderd)

  6. hans op 20 March, 2009

    Erg inspiratie-volle presentatie. Daar ging ik als een speer doorheen.

  7. Eduard Blacquière op 22 March, 2009

    Dankje, Hans!

  8. Michel op 31 March, 2009

    Mooi en nuttige presentatie! In je laatste onderzoek schatte je de markt op 200 mio, nu al op 400 mio?

  9. Eduard Blacquière op 31 March, 2009

    @Michel
    De schatting van de markt van zoekmachinemarketing in Nederland komt niet van mij, maar is de gemiddelde schatting van alle partijen die ik in mijn onderzoek heb ondervraagd.

    In 2007 schatte alle geïnterviewde partijen de markt op 200 miljoen euro en dit jaar inderdaad op 400 miljoen euro.

    Persoonlijk denk ik dat de bestedingen aan zoekmachinemarketing (zowel SEA als SEO) op dit moment rond de 500 miljoen euro is.

  10. Eduard Blacquière op 31 March, 2009

    Update:
    Een video-opname van mijn presentatie is hierboven ingevoegd!

  11. Eduard Blacquière op 31 March, 2009

    De bezoekers van SES Amsterdam beoordeelden mijn presentatie als volgt:

    De bezoekers beoordeelde jouw bijdrage met een 7.3. Voor de inhoud van de presentatie werd een 7.2 gegeven. Het gemiddelde sprekerscijfer bedroeg 7.3 en voor de inhoudelijk beoordeling werd een gemiddelde van 7.0 gegeven door de bezoekers (alles gebaseerd op schaal 1-10).

    En daar ben ik zeker blij mee!

Reageer