“Blended Search” (Google noemt het Universal Search), waarbij andere soorten content dan tekst in de zoekresultaten terugkomen, is wat mij betreft één van de belangrijkste ontwikkelingen in zoekmachine-land.

Blended/Universal Search heeft alleen invloed op de natuurlijke zoekresultaten, maar het is natuurlijk wachten totdat je met bijvoorbeeld video’s en afbeeldingen kunt adverteren in de gesponsorde resultaten van zoekmachines.

Yahoo stap voor op Google?

Google test al een jaar met “Universal Ads”, maar Yahoo lijkt Google nu voor te gaan.

Yahoo, op afstand de 2e zoekmachine na Google, maakte deze week bekend op invite-only basis “Blended Search” advertentiemogelijkheden te lanceren. Een voorbeeld:

Yahoo Blended Search ad example

Afrekenen per klik?

Bij adverteren in zoekmachines rekenen we tot nu toe af per klik. Ik vraag me echter af hoe bijvoorbeeld video advertenties worden gemeten en afgerekend?

Gaan we betalen voor vertoningen? Of voor de klik waardoor de video gaat afspelen? Of alleen bij doorklikken naar de achtergelegen bestemmingspagina?

In ieder geval een interessante ontwikkeling, waar Yahoo misschien een voorsprong kan nemen op aartsrivaal Google. En dat gun ik ze zeker, want Yahoo heeft een moeilijk jaar achter de rug.