SEO succes meten: waarom rankings waardeloos zijn

Eén van ‘Neerlandsch’ bekendste SEO’ers Joost de Valk geniet op dit moment van zijn welverdiende huwelijksreis. Hij vroeg me een artikel te schrijven als gastblogger op zijn onlangs vernieuwde blog Yoast.com. Onderstaand artikel is dus gebaseerd op m’n eigen artikel ( :-) )wat ik daar schreef “Measuring SEO: why rankings are worhtless“.

Moeten we ons zorgen maken over rankings?

moving staircaseDe laatste jaren laait de discussie over de waarde van posities in de zoekresultaten (rankings) in het bepalen van het succes van zoekmachine-optimalisatie (SEO) af en toe op.

Vorige maand gaf Google ons een reden om rankings wederom te bediscussiëren door het blokkeren van de software WebPosition in het automatisch ophalen van posities in de zoekresultaten van Google.

In deze discussie ontstaan, ook bij mij, enkele vragen: moeten we doorgaan met het meten en rapporteren van rankings? Moeten wij en, nog belangrijker, onze klanten zich zorgen maken over de posities in de zoekresultaten? Ik denk het niet. En ik zal uitleggen waarom.

Zoekmachines blokkeren ‘rank checkers’

Eén reden om je geen zorgen te maken over rankings is het feit dat zoekmachines beginnen met het blokkeren van software die automatisch de posities van websites in de natuurlijke zoekresultaten meet (rank checkers).

De bekende tool Web Position was het eerste slachtoffer (de tool lijkt weer te werken, maar voor hoe lang…?) en het is niet onwaarschijnlijk – ik denk zelfs realistisch – dat Google en andere zoekmachines meer geautomatiseerde rank checkers zullen blokkeren.

Reden voor blokkeren rank checkers

Ik weet niet waarom Google deze rank checker tools wil blokkeren (behalve dat het tegen hun richtlijnen is). Google geeft aan dat het een te grote belasting is voor hun servers, maar dat komt niet echt overtuigend over op mij.

Misschien wil Google alleen menselijk zoekgedrag in hun zoekmachine zodat het algortime wordt aangepast op menselijk zoekgedrag en niet op zoekgedrag van geautomatiseerde software. Ik denk echter ook dat personalisatie een belangrijke rol speelt.

Personalisatie van zoekresultaten

Een andere, in mijn ogen meer belangrijke, reden om je geen zorgen (meer) te maken over rankings is de personalisatie van zoekresultaten.

Gebaseerd op een grote en groeiende hoeveelheid persoonlijke informatie laat Google steeds meer verschillende zoekresultaten aan verschillende zoekers zien (bij dezelfde zoekopdracht).

Kijk bijvoorbeeld naar Google’s persoonlijke startpagina iGoogle (één van de snelst groeiende producten van Google) en de hoeveelheid data die daarmee wordt verkregen. Vergeet ook de Google Toolbar niet die naast zoekgedrag ook surfgedrag is gaan opslaan (niet zonder jouw toestemming).

En wat kan Google allemaal leren van de informatie die ze vergaren met producten zoals Google Analytics, Google AdSense, Google Chrome (de vorige week gelanceerde browser) en de vele andere Google producten? Je begrijpt dat Google (potentieel) veel data heeft om zoekresultaten te personaliseren. En dat is wat ze steeds meer doen.

Wat is de (toekomstige) waarde van rankings?

Wat is, gezien bovenstaande, de (toekomstige) waarde van rankings? Ik denk dat creatieve geesten wel een manier vinden om software te ontwikkelen die posities in zoekresultaten kan meten zonder dat Google het blokkeert. Dat is het grootste probleem niet. Maar hoe zit het met personalisatie?

Dat is een ander verhaal. Het is vrijwel onmogelijk om een manier te bedenken om je webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines en rekening te houden met de personalisatie van zoekresultaten.

Dat is omdat Google, en andere zoekmachines, de persoonlijke informatie die ze hebben verzameld nooit zullen vrijgeven. Je weet dus nooit wie er welk “antwoordenlijstje” voorgeschoteld krijgt.

Wanneer rankings wel waarde hebben

Er zijn echter ook situaties waar posities in de zoekresultaten een waarde kunnen hebben, afhankelijk van de doelstellingen van de website.

Ik denk dat de meeste websites hun SEO doelstellingen moeten starten met groei in bezoek vanuit zoekmachines. Maar een top 500 bedrijf hecht veelal ook waarde aan de zichtbaarheid in zoekmachines op categorie- of productgerelateerde zoekopdrachten (naast merkgerelateerde zoekopdrachten, maar daar scoor je altijd goed mee).

Vanwege de personalisatie van zoekresultaten, en daarmee de verschuivingen in posities, kun je beter meten of de website bijvoorbeeld in de top 3, top 5 of top 10 voorkomt. De meeste websites zijn echter geen ‘major brands’ waarvoor rankings dus weinig betekenen bij het meten van SEO succes.

Hoe meet je het succes van SEO dan wel?

tape measureWe weten nu dat de posities van je webpagina’s in de zoekresultaten steeds minder betrouwbaar worden in het bepalen van het succes van zoekmachine-optimalisatie. Maar hoe meet je het dan wel?

Er zijn veel manieren om het succes van SEO te meten, maar laat ik eens enkele in mijn ogen belangrijke prestatie indicatoren van SEO noemen:

  1. Groei van bezoek uit zoekmachines
  2. Groei van bezoek per zoekwoord uit zoekmachines
  3. Groei van conversies vanuit zoekmachines
  4. Groei van conversies per zoekwoord vanuit zoekmachines

1. Groei van bezoek uit zoekmachines

Een basis prestatie indicator voor inzicht in het succes van SEO die makkelijk is te meten (en die meer zegt dan rankings) is de groei van bezoek uit zoekmachines. Het gaat hier uiteraard om de natuurlijke zoekresultaten en niet de gesponsorde zoekresultaten.

2. Groei van bezoek per zoekwoord uit zoekmachines

Een eenvoudige maar effectieve toevoeging aan de 1ste prestatie indicator is de groei van het bezoek uit zoekmachines per zoekwoord.

Bij zoekmachine-optimalisatie ben je namelijk meestal bezig met het optimaliseren van webpagina’s voor specifieke zoekwoorden. Daarom geeft de groei van bezoek per zoekwoord vanuit zoekmachines een goed beeld van het succes van je SEO.

Op welke webpagina’s komt het bezoek binnen?
Bij deze prestatie indicator is het interessant om te meten op welke webpagina’s het bezoek vanuit zoekmachines op de geselecteerde zoekwoorden binnenkomt.

Als het goed is, zijn dat natuurlijk de webpagina’s die je hebt geoptimaliseerd voor de specifieke zoekwoorden. Maar met de meer generieke zoekwoorden en/of webpagina’s met vergelijkbare content is het interessant op welke pagina(’s) het bezoek landt.

3. Groei van conversies vanuit zoekmachines

Elke website heeft één of meerdere doelstellingen die je wilt dat bezoekers volbrengen. Het is belangrijk om te meten of de bezoekers van je website converteren van willekeurige bezoekers naar (potentiële) klanten, of elke andere actie van bezoekers die bij je doelstellingen past.

Als je specifiek het succes van SEO wilt weten, dan moet je meten hoe het bezoek van de (natuurlijke) zoekresultaten converteert. Nogmaals, een conversie kan vrijwel elke actie van bezoekers zijn en is afhankelijk van je doelstellingen.

Het maakt niet uit wat je positie in de zoekresultaten is. Het maakt ook niet uit hoeveel bezoek je ontvangt van een zoekmachine. Maar het maakt wel degelijk uit wat de kwaliteit is van het bezoek vanuit zoekmachines! En het meten van conversies is daar een prima indicator voor.

4. Groei van conversies per zoekwoord vanuit zoekmachines

Deze prestatie indicator zag je natuurlijk aankomen :) Om nog beter inzicht te verkrijgen in het succes van je zoekmachine-optimalisatie inspanningen, meet je ook de groei van conversies per zoekwoord vanuit zoekmachines.

Deze indicator vertelt je namelijk of de zoekwoorden waarvoor je webpagina’s geoptimaliseerd hebt de gewenste kwaliteit bezoek oplevert.

Zo niet? Dan is er misschien iets mis met het conversiepad of de gebruikersvriendelijkheid. Of misschien optimaliseer je wel voor het verkeerde zoekwoord. Hiervan zou je geen idee hebben als je het succes van je SEO alleen zou beoordelen op rankings.

Kwaliteit van bezoek

De 4 bovenstaande prestatie indicatoren van zoekmachine-optimalisatie geven aanzienlijk beter inzicht in het succes van SEO dan posities in de zoekresultaten. Maar uiteraard kun je nog verder gaan in het bepalen van de kwaliteit van bezoekers vanuit zoekmachines.

Neem één van de genoemde prestatie indicatoren en kijk bijvoorbeeld naar het weigeringspercentage (bounce rate), de tijd op de site en het percentage terugkerende bezoekers. Op zichzelf betekenen deze indicatoren niet zoveel, maar kijk naar de groei en de trends.

Neemt het weigeringspercentage van een webpagina die je hebt geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord af? Dan betekent dat waarschijnlijk dat je op het juiste zoekwoord richt en dat de zoeker vindt wat hij of zij zoekt.

Neemt het weigeringspercentage toe voor die webpagina? Dan richt je misschien op het verkeerde zoekwoord.

Geen absolute indicatoren
Deze indicatoren die meer zeggen over de kwaliteit van je bezoek zijn echter geen absolute meeteenheden die je kunt loslaten op elke website.

Soms is een hoge tijd op de site een goed signaal, zoals bijvoorbeeld bij een blog wat langere artikelen schrijft. Maar bijvoorbeeld bij een webwinkel kan dar juist betekenen dat de bezoekers niet vinden wat ze zoeken.

Dat geldt natuurlijk ook voor indicatoren zoals weigeringspercentage en terugkerende bezoekers. Kijk dus naar veel meer dan de prestatie indicator zelf.

Hoe ziet de webpagina eruit? En wat is het doel van de pagina? Wat voor content biedt de webpagina? En hoe ziet het conversieproces eruit? Stel jezelf deze en andere vragen bij de interpretatie van dergelijke indicatoren.

Nulmeting

Voordat je start met zoekmachine-optimalisatie is het belangrijk om een nulmeting te doen op alle prestatie indicatoren die je gaat gebruiken.

Vervolgens start je met zoekmachine-optimalisatie en meet periodiek je de groei vanaf deze nulmeting. Dit geeft je, veel beter dan rankings, inzicht in het succes van je SEO inspanningen.

Webanalytics

Het zal geen verassing zijn dat een webanalytics pakket nodig is om bovenstaande prestatie indicatoren voor zoekmachine-optimalisatie te meten. De keuze voor een pakket hangt samen met factoren als je doelstellingen, eisen en ervaring met webanalytics.

Alle hierboven genoemde prestatie indicatoren zijn in ieder geval te meten met de gratis webanalytics pakketten Google Analytics, Yahoo Index Tools of Microsoft adCenter Analytics. Is je website gebaseerd op Wordpress? Download dan de Wordpress plugins die Joost de Valk hiervoor heeft geschreven.

Lees voor meer informatie over webanalytics ook Congres: Webanalytics Congres – Avinash Kaushik keynote + interview (audio) en Congres: Webanalytics Congres – Neil Mason.

Conclusie

Is het nodig je zorgen te maken over de posities van je webpagina’s in zoekresultaten bij het meten van het succes van zoekmachine-optimalisatie? Ik denk het niet.

Zijn posities in zoekresultaten een betrouwbare maatstaf terwijl zoekmachines hun zoekresultaten steeds meer personaliseren? Ik denk het niet. Maar hoe meet je het succes van SEO dan?

Kijk verder dan rankings en meet prestatie indicatoren zoals de groei van bezoek vanuit de (natuurlijke) zoekresultaten van zoekmachines. Segmenteer dit bezoek vervolgens per zoekwoord en meet de conversies, het liefst ook per zoekwoord.

En om nog meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van het bezoek uit zoekmachines meet je ook indicatoren zoals weigeringspercentage (bounce rate), de tijd op de site en het aantal terugkerende bezoekers. Maar interpreteer deze indicatoren voorzichtig en bekijk meer factoren die invloed hebben.

Doe dit en je hebt een goed inzicht in de resultaten van je zoekmachine-optimalisatie. En dit inzicht gaat veel verder dan wat je leert van posities in zoekresultaten. Want wat is de waarde van een positie in de zoekresultaten als het jou geen kwalitatief bezoek oplevert wat converteert? Een dergelijke ranking is waardeloos.

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

37 Reacties op "SEO succes meten: waarom rankings waardeloos zijn"

  1. Cape Town SEO op 12 September, 2008

    Great article, thanks for making the time to put it all together, keep it up! I personally do most SEO manually, so dont use programs like Web Position anymore. I lost my files and had to go manual for a while, and never looked back, its been 3 years now, and I still dont miss it.

  2. Eduard Blacquière op 12 September, 2008

    @Francois
    Thanks!

    Ps. your english comments fits better at Yoast I think :)

  3. Rob van Nuenen op 12 September, 2008

    Complimenten aan de kok(s) voor het artikel! Is de prestatie indicator ‘tijd op de website’ wel een hele betrouwbare indicator? Bijvoorbeeld als iemand voor de lunch een website bezoekt en vervolgens gaat lunchen. De gemiddelde tijd wordt dan scheef getrokken. Correct me if I’m wrong.
    Ik begrijp dat het om trends en groei gaat, maar toch..

  4. Eduard Blacquière op 12 September, 2008

    @Rob
    Thanks! Ik ben de kok en Joost de eigenaar van het restaurant :)

    De ‘tijd op de site’ is inderdaad een moeilijk te interpreteren indicator. Maar samen met andere indicatoren, en uiteraard door het bekijken van groei en trends, wordt het zeker bruikbaar.

  5. Dave op 14 September, 2008

    Volledig mee eens zou ik zeggen…en waarom zou je die paar topkeywords telkens weer gaan checken als die in de meeste gevallen toch maar voor 20% (of nog minder) van je totale verkeer behoren ?

    Ik denk dat je je eerst moet zorgen gaan maken over de (seo) technische kant van je pagina en de usability. Als die (vooral de usability dan) te wensen over laat, dan zal een top 3 positie je nog steeds niet veel opleveren…

    Mooi artikel !

    Dave

  6. Eduard Blacquière op 14 September, 2008

    @Dave
    Dankjewel!

  7. Edwin op 15 September, 2008

    Interessante vraagstelling..
    Alhoewel ik persoonlijk personalized search ( momenteel ) overroepen en te verwaarlozen vind, omwille van diverse redenen.

  8. Eduard Blacquière op 15 September, 2008

    @Edwin
    Ik denk dat we nog aan het begin staan van personalisatie, maar ik ben het niet met je eens dat het te verwaarlozen is.

    Denk bijvoorbeeld aan de ‘Previous Query’ personalisatie. Dit wordt al ruim een jaar op Google AdWords toegepast en waarschijnlijk ook op de natuurlijke zoekresultaten.

    Bedenk daarbij dat er geen bedrijf is naast Google dat (potentieel) zoveel weet van internetgebruikers middels hun vele diensten dat personalisatie zeker niet te verwaarlozen is!

  9. Edwin op 15 September, 2008

    Zeker om in de mot te houden, maar zolang er geen inzage is in het cijfermateriaal van Google blijft het tasten in het duister met mogelijk onnodige onrust. Persoonlijk vermoed ik dat 90% een “blank query history result” krijgt op een trefwoord. Google mag bovendien nu geen gegevens van méér dan 9mnd oud gebruiken. Wat volgens mij in de praktijk op het volgende neer komt:
    1. ik zoek hondenvoer met een “blank query history” voor die term, ik krijg de algemene rankschikking ( blank query history result ),vindt wat ik zoek en bookmark die site of sites..klant heeft keuze gemaakt.
    2. Verleden jaar heb ik hondenvoer gezocht, nu weer. Google heeft mijn gegevens gewist, ik krijg opnieuw een “blank query history result”.

    In principe is er veel mogelijk maar bevoorbeeld mij Limburgs gerelateerde sites voorschotelen is riski business, omdat Geotargetting ( zeker in België, vermoedelijk in heel Europa ) volkomen onbetrouwbaar is.

  10. Frans van Dolderen op 15 September, 2008

    Hoi Eduard,

    Goed en duidelijk beschreven.
    Ik verwacht ook dat personalisering in de organische SERP steeds meer voor zal komen.

    Dit maakt je positie in Google minder voorspelbaar, maar zoals je zelf ook al aangeeft; hoe belangrijk is die positie nog.

    Je zult hierdoor niet bij iedere zoeker dezelfde positie hebben in de zoekresultaten, maar door de personalisering op basis van je zoek-verleden kun je wel hoog scoren bij de juiste persoon op het juiste moment.
    Dit werkt weer in de hand dat je kwalitatief betere traffic krijgt, een lager bounce %, en dus wellicht een hogere conversie.

    Ik zie een win-win situatie.

    De enigen die het wat minder fijn zullen vinden zijn de privacy-critici onder ons.
    Maar juist veel van die privacy-critici hebben vaak een hyves en facebook met hun hele hebben en houden, maar dat is weer een andere discussie…

    Goede post!

    Frans

  11. Wolter Tjeenk Willink op 15 September, 2008

    Goed en compleet artikel Eduard. 1 Kanttekening: in je conclusie geef je aan dat je de voortgang/performance van SEO zou moeten meten aan de hand van metrieken als traffic en conversion per keyword. Dat is natuurlijk mooi en bovenal 100% waar, maar hoe zit het dan als je nog geen noemenswaardige ranking en/of traffic hebt op een keyword of -phrase?

    Kortom: ik denk dat je de performance van SEO zeker moet meten aan de hand van de zaken die je noemt, maar search engine ranking tools blijven van belang om het plaatje ècht compleet te krijgen. Daar komt bovendien bij dat je als expert of als branche in z’n algemeenheid sterk op de massa vooruit loopt wat dit soort inzichten betreft.

  12. Eduard Blacquière op 15 September, 2008

    @Edwin
    Inzicht in de gedetailleerde informatie die Google heeft, zullen we nooit krijgen. Dat vormt hun onderscheidend vermogen.

    Maar we hebben veel meer informatie dan je denkt. Kijk eens naar de data die je boven tafel kunt halen met Google Trends, Google Insights for Search & Google Admanager? Voor websites heeft Google al complete profielen.

    En dat hebben ze steeds meer ook van mensen. Denk eens aan Gmail (en andere Google Office diensten), de Google Toolbar en iGoogle? Google kan je verder volgen dan je misschien lief is en weet veel van je.

    Wat IP adressen betreft, Google verwijdert deze indd na 9 maanden, maar ze hebben dus wel 9 maanden data van jou! Dat verrijkt het profiel dat ze van je hebben. En alle bovengenoemde data en meer wordt gebruikt om zoekresultaten (en met name de advertenties!) te personaliseren.

  13. Eduard Blacquière op 15 September, 2008

    @Frans
    Dankjewel, leuk te horen!

    Mee eens dat personalisatie potentieel tot relevantere traffic kan leiden. Dat is uiteraard het doel van Google en andere zoekmachines (maar dat staat pas aan het begin denk ik).

    @Wolter
    Dankjewel. Ik zeg ook niet dat rankings waardeloos zijn :-) Rankings zijn waardeloos als je ze gebruikt om SEO succes te meten!

    Zoals je ook in de reacties op het originele, engelstalige artikel op Yoast.com kunt lezen, hebben rankings wel degelijk een waarde. En zaken die je noemt behoren tot die waarde, maar het blijft een indicatie. Niet veel meer dan dat.

  14. Chantal Bakker op 23 September, 2008

    Hallo Eduard e.a.,

    Mooi overzichtelijk artikel!

    Ik wil graag één kanttekening maken: onder de bezoekers vanuit zoekmachines zitten veel bezoekers die eigenlijk tot ‘direct visitors’ behoren. Zij zoeken in zoekmachines op domeinnaam of bedrijfsnaam. Je zou ze niet mee moeten rekenen bij ‘conversie vanuit zoekmachines’ omdat zij hun weg naar de website ook zonder zoekmachines hadden gevonden.

    Hartelijke groet,

    Chantal Bakker
    SEO Tekstschrijver / Online Marketing Adviseur
    http://www.freelancetekstschrijver.nl

  15. Eduard Blacquière op 23 September, 2008

    @Chantal Dankjewel!

    Het gaat er niet om of ze hun weg anders ook hadden gevonden, maar HOE ze hun weg vinden.

    Onderschat ‘navigatiezoekers’ namelijk niet: zoals ik schreef (in “Google AdWords: merknaam niet langer beschermd in UK“) is ruim 70% van alle zoekopdrachten een navigatiezoekopdracht!

    Dit gedrag is er nu eenmaal en dat behoort wel degelijk toe aan het kanaal zoekmachines.

  16. Chantal Bakker op 23 September, 2008

    Hallo Eduard,

    Leuk dat je zo snel reageert!

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Wanneer ik mijn klanten vraag naar de doelstelling van de website, krijg ik als antwoord meestal dat ze MEER klanten willen.

    HOE ze aan die klanten komen is doorgaans niet interessant. Dat zoekmachine optimalisatie daaraan bijdraagt, zal ik als laatste ontkennen. Veel bedrijven beseffen dat gelukkig ook.

    Onder de ‘Navigatiezoekers’ bevindt zich een RELATIEF laag percentage nieuwe klanten. In vergelijking tot de overige zoekers. Dat zijn doorgaans bestaande klanten, medewerkers etc.

    Kijk je dus puur naar het gedrag van ALLE bezoekers vanuit zoekmachines, dan kun je ‘navaigatiezoekers’ meerekenen in de conversie. Maar kijk je naar de totale ROI van een online marketing strategie, dan zijn zij procentueel een stuk minder interessant dan bezoekers die blanco zijn.

    Leuke discussie die regelmatig terugkomt wanneer klanten zelf naar hun statistieken kijken!

    Fijne dag verder,

    Chantal

  17. Eduard Blacquière op 23 September, 2008

    @Chantal
    Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de ‘bottom line’; hoeveel levert m’n totale media-inzet op?

    Maar het is wel degelijk belangrijk om bezoekers vanuit zoekmachines aan het medium zoekmachine toe te wijzen, ongeacht de soort zoeker.

    Want hoe weet je anders wat het effect is van je zoekmachine-optimalisatie als je bezoekers uit zoekmachines aan andere kanalen toewijst?

    En dat navigatiezoekers niet converteren naar leads of sales? Dat is niet waar. Vaak zijn brand keywords één van de belangrijkste bijdragers aan conversies.

    Zeker in combinatie met de inzet van andere media zijn navigatiezoekers al geactiveerd door andere media of hebben ze zich al eerder bij je georiënteerd. Dat verklaart o.a. dat brand keywords vaak goed converteren.

    Leuke discussie inderdaad :)

  18. Chantal Bakker op 23 September, 2008

    Hallo Eduard,

    Blij te horen dat jij ook van dit soort discussies houdt! Dat houdt ons scherp -;)

    Wanneer ik onze wederzijdse reacties lees, denk ik dat we beiden gelijk hebben. Ware het niet dat de waarheid zich meer op detailniveau afspeelt. Want natuurlijk kijk ik ook naar het keyword zelf voordat ik een inschatting maak waar ze vandaan komen.

    Wees gegroet,

    Chantal

  19. Eduard Blacquiere op 24 September, 2008

    Lijkt me voor nu een mooi einde van de discussie :) Succes!

  20. Olinda Luksen op 08 October, 2008

    Heel veel dank voor dit verhelderende artikel. Ga dit absoluut toepassen.

    Groet,

    Olinda

  21. Eduard Blacquière op 08 October, 2008

    @Olinda
    Thx, graag gedaan :)

  22. Peep op 10 October, 2008

    Goed artikel. Bedankt.

    MVG,

  23. Eduard Blacquière op 11 October, 2008

    @Peep
    Dankjewel! :)

  24. Eduard Blacquière op 20 October, 2008

    Een mooie eigen case van EdWords.nl die bevestigt dat rankings niet zaligmakend zijn:

    EdWords.nl staat op dit moment positie 8 in de natuurlijke zoekresultaten op het zoekwoord [zoekmachinemarketing]

    Google.nl - zoekmachinemarketing

    Maar het leverde EdWords.nl in de afgelopen maand slechts 4 bezoeken op…

  25. Keesjan Deelstra op 11 May, 2009

    @Eduard: Via je Twitter hier terecht gekomen… Dit ondrewerp houd me zeer bezig temeer omdat we voor de rebuild van SEO Effect naar een maat zoeken om de SEO prestaties van een site te meten.
    Als je de ‘trafficshare’ van een site op een bepaald zoekwoord kent (werkelijk zoekvolume gedeelt aandeel van potentieel zoekvolume voor positie 1 organic search) kun je de gemiddelde positie terugrekenen op basis van benchmarks.
    PS: met een gemiddelde score van 1 a 2 op dezelfde zoekterm ‘zoekmachinemarketing’ in de niet gepersonaliseerde versie krijgen we ook ‘maar’ 100 bezoekers per maand binnen, oftewel veel zit in de long tail.

  26. Eduard Blacquière op 11 May, 2009

    @Keesjan
    Waar Twitter al niet goed voor kan zijn ;)

    Leuk te horen dat jullie dit meenemen in SEO Effect.

    Bedoel je werkelijk zoekvolume of bezoek/traffic? Welke bron gebruik je voor het potentieel zoekvolume (of traffic?)? En wat bedoel je met de benchmarks?

    Klinkt in ieder geval interessant!

  27. Keesjan Deelstra op 14 May, 2009

    @Eduard
    Is zeker interessant. Helaas mag ik niet zeggen waar we die vandaan hebben.

  28. Eduard Blacquière op 19 May, 2009

    @Keesjan
    Jammer, maar begrijpelijk :)

    En wat betreft mijn andere vragen:

    Bedoel je werkelijk zoekvolume of bezoek/traffic? En wat bedoel je met de benchmarks?

  29. Thomas Eilander op 04 June, 2009

    Hoi Eduard,

    ik kwam hier terecht via een artikel op marketingfacts. Ik heb daar ook al gereageerd met wil jou de vraag ook voorleggen. Ik merkte vandaag namelijk dat ik op één van de drie pc’s die ik hier heb staan hele andere zoekresultaten krijg. Nu gebruik ik Google de hele dag door en er zijn keywords waar ik vaak op zoek. Het kan dus best zijn dat hier sprake is van gepersonaliseerde rankings.

    Wat ik me echter afvraag is waar Google deze informatie opslaat. Het maakt namelijk totaal niet uit of ik wel of niet ingelogd ben bij Google, welke browser ik gebruik, ik heb zelf in 1 browser alle geschiedenis en cookies verwijderd, en alle systemen hangen aan dezelfde router. Ik heb ongeveer alle denkbare combinaties geprobeerd, maar er blijft een verschil in de zoekresultaten zitten…

    Heb jij een idee hoe dit kan? Het zal toch ergens in mijn pc moeten zitten. IP-adres is het niet anders zou het op de andere systemen ook zo moeten zijn toch?

    groeten Thomas

  30. Eduard Blacquière op 07 June, 2009

    @Thomas
    Mijn antwoord vind je in je email!

  31. Arjen op 10 January, 2010

    Interessant stuk! Wel een vraag:

    “Segmenteer dit bezoek vervolgens per zoekwoord en meet de conversies, het liefst ook per zoekwoord.”

    > Doe je dit met behulp van Google Analytics of zijn er geavanceerdere programma’s?

  32. Eduard Blacquière op 10 January, 2010

    @Arjen
    Dank!

    Dit kan inderdaad met Google Analytics, maar nog meer geavanceerde web analytics pakketten kunnen dit (alleen betaal je daar meestal voor :) )

  33. Sietse van Echtelt op 14 September, 2010

    Hoe verricht ik een nulmeting?

  34. Benjamin op 08 April, 2011

    Het blijft me ook altijd verbazen op wat voor woorden ik gevonden word. Ik ga dan eens piepen in Google om te zien waar ik sta, en vind mezelf dat terug op de vijfde pagina of zo.

    Zoals je zegt Edouard, je kan nog op de eerste pagina staan, het zal je niet noodzakelijk veel verkeer opleveren. Misschien zelfs liever op de 11e plek, bovenaan pagina 2?

  35. Leander op 20 April, 2011

    @ Benjamin, een goeie opmerking, 11e plek. Ik heb ook het idee dat tussen 5-10 al weinig zin meer heeft.

    Maar dit artikel leert ons om dat vooral te gaan onderzoeken dus, per woord. Goede tip!

  36. North Face Black Friday 2013 op 21 October, 2013
Reageer