Exact een jaar geleden startte ik officieel met dit Zoekmachine Marketing Blog EdWords.nl. Het aspect ‘officieel’ houdt in dat ik daarvoor een experimenteel weblog had, maar dat had geen reactiemogelijkheid en geen RSS feed… (wat dus eigenlijk geen weblog was..).

Wat heeft EdWords.nl in 1 jaar bereikt? Wat heeft het mij persoonlijk gebracht? Hoeveel bezoekers en RSS feed lezers zijn er? Wat zijn de populairste artikelen en waar komt het meeste bezoek vandaan? Wil je dit en meer weten? Lees dan snel verder!

Wat heeft EdWords.nl in 1 jaar bereikt?

Het blog EdWords.nl heeft in slechts een jaar tijd zowel als zoekmachinemarketing blog als voor mij persoonlijk heel veel bereikt. Hieronder kort de belangrijkste hoogtepunten:

  • Een mooie baan!
  • Ruim 51.000 unieke bezoekers
  • 193 berichten, 274 reacties
  • Bijna 400 vaste lezers via de RSS feed
  • Een Google PageRank 6
  • Een top 20 positie in de MarCom Top 100
  • En heel veel kennis, inspiratie en plezier!

Een mooie baan!

Zoals ik eind 2007 ook al schreef in Mijn 2007: van je passie je werk maken, heeft EdWords.nl mij indirect een mooie baan opgeleverd bij het nieuwe en hardgroeiende zoekmachinemarketing bureau Outrider. Met name mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing 2007 heeft daar aan bijgedragen.

Outrider is in een jaar tijd gegroeid naar 12 mensen, afkomstig van o.a. Google, Checkit en iProspect. Outrider is nieuw in Nederland, maar internationaal is Outrider al vanaf de ‘early days of search’ actief. Kijk voor meer info op Outrider.com.

Ruim 51.000 unieke bezoekers

Met gepaste trots kan ik noemen dat EdWords.nl in het afgelopen jaar ruim 51.000 unieke bezoekers heeft getrokken! (gemeten met Google Analytics). Door het jaar heen is er nog weleens iets mis gegaan met het meten, waardoor het best eens 52.000 of 53.000 unieke bezoekers kunnen zijn geweest.

Opmerkelijk is dat er een redelijk constante lijn te zien is. De eerste maanden was ik behoorlijk enthousiast en actief, met name in het schrijven van diverse handleidingen over zoekmachines en zoekmachinemarketing.

Deze handleidingen werden goed ontvangen en zorgden voor enkele pieken in het bezoek. Vanaf de zomer ben ik helaas minder toegekomen aan zulke diepgaande artikelen vanwege het afstuderen en het vervolgens gaan werken bij Outrider.

193 berichten, 274 reacties

Zoals ik in de inleiding al noemde, heeft EdWords.nl een experimentele voorganger gehad. De artikelen hiervan heb ik ook op EdWords.nl geplaatst, waardoor de artikelen teruggaan tot september 2006.

Alle artikelen meegerekend, staan er op dit moment 193 berichten op EdWords.nl die 274 reacties hebben opgeleverd. Daarnaast zijn er 244 ’trackback’ links gelegd naar artikelen op EdWords.nl.

Wat je niet ziet in deze cijfers (maar wat voor mij een belangrijke ontwikkeling is) is dat de nieuwe berichten steeds meer reacties ontvangen.

Statistieken o.b.v. Blog Metrics Wordpess plugin van Joost de Valk.

Populairste artikelen (o.b.v. reacties + trackbacks)

De populairste artikelen van het afgelopen jaar, gemeten in het aantal reacties inclusief het aantal trackback links, zijn:

  1. Handleiding: Google AdWords campagne optimaliseren (29)
  2. Nieuw blog design EdWords.nl (28)
  3. Valt jouw AdWords advertentie op? (26)
  4. Onderzoek: marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007 (25)
  5. 7 Zoekmachine Optimalisatie technieken die niet meer werken in 2008 (21)

Populairste artikelen (o.b.v. unieke pageviews)

Naast de reacties en trackbacks zijn ook de ‘harde cijfers’, de unieke pageviews, een graadmeter voor de populariteit van artikelen. De top 5 populairste artikelen van EdWords.nl van het afgelopen jaar ziet er dan alsvolgt uit (met het aantal unieke pageviews tussen haakjes):

  1. Handleiding: Hoe Verwijder Je Informatie Uit Google? (10.418)
  2. Microsoft Virtual Earth Nu Ook In 3D (7.769)
  3. ‘Street View’ Google Maps Gelanceerd (6.214)
  4. Handleiding: Google AdWords Campagne Optimaliseren (4.323)
  5. Google Zoekgeschiedenis Wordt Webgeschiedenis (En Gevolgen Voor Zoekresultaten En Privacy) (4.103)

In deze lijstjes is duidelijk te zien dat de handleidingen die ik heb geschreven populair zijn. Verder zijn artikelen die voldoende toegevoegde waarde of nieuwswaarde hebben populair.

Bijna 400 vaste lezers via de RSS feed

Een voor mij waardevolle en belangrijke graadmeter voor de prestatie van EdWords.nl is het aantal lezers via de RSS feed. Deze mensen beschouw ik dan ook als de vaste lezers en die zijn mij veel waard.

Behoor jij tot deze groep? Dankjewel! Behoor je niet tot deze groep? Uiteraard ook leuk dat je er bent! Abonneer je overigens gerust op de RSS feed van EdWords.nl! 😉

Grafiek o.b.v. Feed Analysis tool van Blog Perfume

Een Google PageRank 6

EdWords.nl kreeg vorig jaar al snel een PageRank van 3 toegwezen, maar na de PageRank update van vorige week heeft dit zoekmachinemarketing blog een PageRank van 6.

De Google PageRank wordt naar mijn mening meer waarde toegekend dan het verdient, maar het blijft een van de weinige indicatoren die we hebben.

Een top 20 positie in de MarCom Top 100

EdWords.nl is sinds juli 2007 opgenomen in de MarCom Top100, een initiatief van Marketingfacts. EdWords.nl bekleed daar op dit moment een positie in de top 20.

Uiteraard ben ik de initiatiefnemers van de MarCom Top100 en de mensen die op mij hebben gestemd dank verschuldigd, dus bij deze bedankt!

En heel veel kennis, inspiratie en plezier!

Er zijn nog veel meer dingen die ik kan noemen die ik met EdWords.nl heb bereikt. Maar alles wat ik tot nu toe heb bereikt is misschien nog wel het beste samen te vatten als heel veel kennis, inspiratie en plezier!

Onlangs schreef ik ook al over wie en wat mij inspireerde om te gaan bloggen. Het is enorm leuk en motiverend om te merken dat EdWords.nl goed wordt ontvangen en dat er discussies ontstaan.

Dat waardeer ik zeker! Blijf je vooral mengen in de discussie om mij en andere bezoekers van EdWords.nl scherp te houden. Jullie dragen voor een groot gedeelte bij aan het succes van EdWords.nl, waarvoor dank!

Ed your service

Eduard “EdWords” Blacquière