Dit is de gelijknamige kop van de voorpagina van de krant Metro vanochtend naar aanleiding van de nieuwe Nationale Search Engine Monitor van zoekmachinemarketing bureau Checkit.

Deze monitor signaleert de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau RM Interactive via een webvragenlijst (dit jaar een kleine 1.500 internetgebruikers).

Opkomst Vinden.nl

De meest opvallende ontwikkeling uit het onderzoek is dat de Nederlandse meta zoekmachine Vinden.nl de ‘nieuwe binnenkomer’ is en sterk aan populariteit wint, ten koste van de bekendste Nederlandse zoekmachine Ilse.nl.

Meest gebruikte zoekmachine

De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is – niet verassend – nog steeds Google. Van de ondervraagden bestempelt 93% Google als meest gebruikte zoekmachine, voor het eerst een kleine teruggang t.o.v. de 95% van een halfjaar geleden.

Vinden.nl is in dit lijstje de 2e zoekmachine, weliswaar op grote afstand van Google met 2%. Ilse.nl wordt door 1% van de ondervraagden het meest gebruikt, terwijl de zoekmachine van Microsoft, Live.nl, deze lijst weer verlaat.

In onderstaande illustratie staan van links naar rechts de grafieken voor Geholpen bekendheid, Wel eens gebruikt en Meest gebruikt:

Geholpen bekendheid

De ontwikkelingen in deze categorie zijn opvallend en kunnen misschien een signaal zijn van een verandering. Google heeft een niet verassende geholpen bekendheid van 99%.

Maar interessanter is de geholpen bekendheid van de nieuwkomer Vinden.nl van 49%. De meta zoekmachine lijkt op weg om Ilse.nl in te gaan halen als bekendste zoekmachine van Nederland.

Ook de stijging in geholpen bekendheid van Live.nl van 48% naar 63% belooft een betere toekomst voor de zoekmachine van Microsoft, die al een tijd moeite heeft om voet aan Nederlandse grond te krijgen.

Via DutchCowboys