Veel partijen hebben behoefte om te weten welke kosten verwacht kunnen worden bij de inzet van zoekmachine adverteren. Vanaf nu gaat zoekmachinemarketing bureau Traffic4u inzicht verschaffen in de gemiddelde kosten per klik (CPC) op een advetrentie in Google AdWords met de Traffic4u Search Index.

Samenstelling Search Index

De Search Index wordt samengesteld op basis van de informatie die Traffic4u verzameld vanuit de campagnes van de grote en toonaangevende klanten in het zoeknetwerk van Google AdWords. Er wordt geen externe data meegenomen in het bepalen van de gemiddelde kosten per klik in Google AdWords.

Traffic4u publiceert het rapport met de uitkomsten van de index vier keer per jaar voor elke branche.

Gemiddelde CPC reisbranche

Voorlopig zijn alleen nog de gemiddelde kosten per klik (CPC) in de reisbranche in kaart gebracht. Het is nog niet bekend welke branches gaan volgen, maar ik denk dat de gemiddelde CPC voor de Financiële branche en de Telecom branche ook inzichtelijk worden.

Onderstaande aafbeelding illustreert de ontwikkeling van de gemiddelde CPC in de reisbranche in 2006 en 2007:

Gemiddelde CPC reisbranche gestegen

De gemiddelde kosten per klik voor een Travel advertentie in Google AdWords zijn in het tweede halfjaar van 2007 gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2006.

Het verschil kan grotendeels verklaard worden door de toegenomen concurrentie op zoekwoorden in de reisbranche. Dat is wat mij betreft geen verrassing, zoals ik ook gisteren scheef in Onderzoek: ROI zoekmachine adverteren lager voor Europese bedrijven.

In het vierde kwartaal zijn de kosten per klik echter het laagst van alle vier kwartalen in 2007.

Veel budget naar eerste halfjaar (S1)

Er is een groot verschil in de gemiddelde CPC van het eerste (S1) en het tweede halfjaar (S2) van 2007. In het eerste halfjaar ligt de gemiddelde CPC 18% hoger.

Traditioneel zijn januari, februari en juni voor de Travel branche de maanden waarin veel geboekt wordt, maar dit verspreid zich meer over de maanden januari t/m juni.

Zoekmachine adverteren, zekerheid en bestedingen

Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling voor de markt. De aard van zoekmachine adverteren biedt geen zekerheid, omdat je afhankelijk bent van wat de zoekers zoeken, maar daar hebben veel partijen wel behoefte aan.

Initiatieven als deze Search Index, naast bestaande tools zoals de verkeerschatter, kunnen bijdragen in de verdere groei van de markt van zoekmachine adverteren.

Door het bieden van een vorm van zekerheid ontstaat er meer ruimte om budgetten naar zoekmachinemarketing, specifiek zoekmachine adverteren, te verschuiven. En dat lijkt me een goede zaak gezien het gat tussen enerzijds de mediaconsumptie en het zoekgedrag van mensen en anderzijds de bestedingen aan online media (zie het marktonderzoek zoekmachinemarketing Nederland 2007).