Google Webmaster Central beschikt nu over de mogelijkheid om de geografische doelregio van je website in te stellen, zo meldt het voormalig hoofd van Google Webmaster Central, Vanessa Fox.

Google Webmaster Central bevat verder zeer waardevolle functionaliteiten die je als webmaster inzicht geven in hoe Google je website indexeert en rangschikt in de zoekresultaten. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welke zoekopdrachten je website goed presteert.

Waarom is je geografische doelregio belangrijk?

De koppeling van je website aan een geografisch gebied (meestal een land) wordt gebruikt in het rangschikken van zoekresultaten (zoekende Belgen zullen meer Belgische websites zien dan Nederlandse zoekers) en in land-specifieke zoekopdrachten (denk aan de zoekoptie “pagina’s uit Nederland”).

Zoekmachines gebruiken meestal het “top level domein (TLD)” (.nl, .be, etc.) om de locatie van een website te bepalen. Als het TLD niet locatiegebonden is (zoals .com of .net) dan kijken zoekmachines o.a. naar het IP adres van de website.

Deze methode werkt in het algemeen goed, maar websites die de website hosten op een andere locatie dan hun geografische doelregio kunnen problemen ondervinden. Denk bijvoorbeeld ook aan internationale bedrijven die subdomeinen of subfolders hebben ingericht voor land-specifieke websites.

Geografische doelregio instellen

Vanaf nu kun je Google exact vertellen welk geografisch gebied de doelregio is van je website. Onderstaande afbeelding illustreert dit.

Als jouw website een locatie specifieke TLD heeft (zoals .nl) dan geeft Google aan met welk land ze jouw website associëren. Dit kun je niet wijzigen. Bij een niet locatiegebonden TLD (zoals .com) kun je het land aangeven.

Voor lokaal geörienteerde websites, bijvoorbeeld een italiaans restaurant in Amsterdam, kun je een regio, plaats of postcode instellen. Vergeet je in dat geval ook niet aan te melden bij het Google bedrijvencentrum om gevonden te worden voor lokale zoekopdrachten.

Meerdere geografische locaties voor één website

Op dit moment is het niet mogelijk om meerdere geografische locaties te koppelen aan één website, zoals wenselijk bij een meertalige website van een internationaal bedrijf.

Je kunt dit oplossen door elk subdomein of elke subfolder als aparte website te registreren binnen Google Webmaster Central.

Google blijft op dit vlak zeer goede stappen zetten. Geen enkele andere zoekmachine biedt webmasters zo uitgebreid inzicht en controle over hoe je website wordt geïndexeerd en gerangschikt. Mijn complimenten!