Google Webmaster Central heeft enkele nieuwe functionaliteiten gelanceerd die je als webmaster nog meer inzicht geeft in hoe Google je website indexeert en rangschikt.

Historische data meest uitgevoerde zoekopdrachten

Je kon al in Google Webmaster Central zien voor welke zoekopdrachten je website het meest werd vertoond (inclusief de gemiddelde posities) en welke van deze zoekopdrachten de meeste klikken opleverden. Maar dit kon alleen tot 7 dagen terug.

Vanaf nu kun je tot 6 maanden terugzien voor welke zoekopdrachten je website vertoningen en kliks ontvangt. Ook kun je specifiek zien of het zoekopdrachten betreft van de algemene zoekmachine van Google, de mobiele zoekmachine of de zoekmachine voor weblogs. Je kunt zelfs specifieke data achterhalen voor internationale zoekopdrachten per land.

Percentage van top 20 zoekopdrachten

Daarnaast toont Google Webmaster Central nu welk percentage van elke vertoning of klik voor een zoekopdracht je behaalt van de top 20 zoekopdrachten. Dit geeft je een beeld van hoe goed de vertoning of de klik presteert in de top 20.

Tip: extra informatie bij download

Het is ook zeker handig dat je deze informatie kunt downloaden om zelf uitgebreider te analyseren. Door te kiezen voor de optie “Alle zoekopdrachtstatistieken downloaden voor de site (inclusief submappen)” krijg je per individuele pagina van je website de statistieken te zien, wat zeker waardevol is!

Sitelinks

Sitelinks zijn extra links die onder sommige zoekresultaten verschijnen. Ze zijn er om gebruikers te helpen om snel naar de belangrijkste pagina’s van de website te navigeren.

Sitelinks verschijnen alleen als een website gedurende een langere periode de eerste positie behoudt op een bepaald zoekwoord. Google bepaalt automatisch welke pagina’s als Sitelink verschijnen, maar vanaf nu kun je in Google Webmaster Central controle uitoefenen op welke pagina’s Google selecteert (tot een aantaal van acht).

Bronnen & Meer informatie

Google Webmaster Central (historische data)
Google Webmaster Central (sitelinks)
Search Engine Land
Vanessa Fox
Google Operating System
Search Engine Journal