Google logoZojuist heeft Google haar resultaten bekend gemaakt van het derde kwartaal van 2007, wat ook live te beluisteren was in een webcast.

Google behaalde een omzet van $4.23 miljard in het derde kwartaal eindigend op 30 september 2007, een stijging van 57% t.o.v. het derde kwartaal van 2006. Met een stijging van 9% t.o.v. het tweede kwartaal van 2007 is dit het beste kwartaal van Google tot nu toe.

De netto winst kwam uit op $1.07 miljard of 26% van de omzet, iets meer dan de $925 miljoen in het tweede kwartaal van 2007.

Webcast Conference Call

Eric Schmidt – introductie

De core business van Google is sterk en blijft groeien, met name vanuit Google.com, maar ook internationaal is er een sterke groei waar te nemen waar Nederland en België ook werden genoemd. Google blijft doorgroeien en met name Google AdSense heeft een sterke groei doorgemaakt.

Eric Schmidt wijst initiatieven aan in het derde kwartaal zoals Google Gadget Advertenties en Video Advertenties die een impuls hebben gegeven en zeker gaan geven in de nabije toekomst.

Google blijft zich concentreren op de strategie Search, Ads & Apps. Google ziet met name in de Apps veel groei. Het uitbreiden van Google Office met een online presentatie tool noemt hij als voorbeeld.

Het totaal aantal medewerkers van Google is op dit moment 15.916, ruim 2.000 meer dan vorig kwartaal.

Larry Page

Larry Page noemt met name de verbetering van de kwaliteit van de zoekresultaten waar in het derde kwartaal enkele belangrijke verbeteringen zijn gedaan. Denk o.a. aan Google Universal Search.

Ook noemt Larry Page een sterke groei van mensen die mobiel gebruik maken van Google. Ook mobiele advertenties (ook voor AdSense) groeien, met name in Japan en Korea. Ook iGoogle groeit hard, inclusief het aantal gadgets, en is nu beschikbaar in ruim 40 landen.

Sergei Brin

Sergei Brin gaat in op applicaties die het makkelijker maakt voor adverteerders. Zo noemt hij AdWords Conversion Optimizer, een bid management tool om het beheer van een AdWords campagne automatisch door Google te laten doen. Ook is de website optimizer verbeterd, een tool om verschillende landingspagina’s te testen.

Er wordt ook kort ingegaan op verbetering van de technologie voor het serveren van advertenties, waarbij Google voorgaande zoekopdrachten meeneemt, zoals ik beschreef in Gepersonaliseerde Google Adwords advertenties?

Sergei Brin gaat wat uitgebreider in op Google Gadget Advertenties. Hij noemt met name de uitgebreide functionaliteiten en de meetbaarheid ervan. Ook noemt hij de advertenties die nu in video’s worden geïntegreerd.

Sergei noemt ook de groei van Google Apps, mede door de overeenkomst met CapGemini die Google Office producten gaat verkopen. Ook de presentatie tool van Google wordt genoemd en de mogelijkheid om applicaties (nu nog alleen Google Reader) offline te gebruiken met Google Gears.

Eric Schmidt sluit af door de strategie Search, Ads & Apps als succesvol te benoemen gezien de sterke groei van Google in het derde kwartaal.

Conclusie: Google resultaten nog steeds goed

De resultaten van Google in het derde kwartaal zijn goed. Ik blijf me verbazen over het doorzetten van de groei van Google, kwartaal na kwartaal en jaar na jaar. Voorlopig verwacht ik dat de groei wel iets zal afnemen maar nog steeds sterk blijft, gezien de dominante en sterke positie van Google.