Gisteren werd bekend dat een drietal voormalig medewerkers van Google Nederland een eigen internet marketing bureau starten: Netsociety. Het bedrijf richt zich op zoekmachinemarketing, nieuwe media en technologie.

Het team bestaat uit Maurice Pothof en Erik Broekhuis, voormalige leden uit het management team van Google Nederland, en Koen Koppens, voormalig account manager. De drie heren waren allen actief in de twee branches die het meeste geld op internet besteden, te weten “Travel” en “Finance”.

Netsociety wil klanten niet alleen ondersteunen bij het uitvoeren van de processen, maar ook bij het definiëren van de internetmarketing strategie en bijbehorende organisatie. Het persbericht meldt verder onder andere:

Hoewel de kennis, ervaring en de ambitie van de oprichters over de landsgrenzen heen gaat, ligt de basis van Netsociety in de Nederlandse markt. Er zijn veel Nederlandse bureaus die zich richten op internetmarketing. Toch denkt Netsociety d.m.v. een conversieverhogende propositie een deel van de markt naar zich toe te kunnen trekken.

De analogie met de opstartfase van de nu grote technologie- en internetbedrijven als Google wordt gezocht in het omruilen van het kantoor van Google voor een “oude garage”. In het geval van Netsociety gaat het niet om een garage, maar om een oude houtloods aan de Overtoom in Amsterdam.

De markt van zoekmachine marketing heeft er hiermee alweer een speler bij. Het verschil is dat de oprichters als geen ander weten hoe de markt van zoekmachine marketing in Nederland in elkaar zit. Natuurlijk is en blijft de uitvoering het belangrijkste en ook het moeilijkste, maar ik ben benieuwd waar de heren over één of twee jaar staan.

Update: 19 november 2012
Netsociety is overgenomen door mediabureau Aegis Media, dat hiermee de bestaande zoekmachine marketing activiteiten van iProspect behoorlijk versterkt (persbericht).