Google AdWords promoot mobiele advertenties

google_adwords_logo_smallGoogle is al zeker een jaar aan het testen met mobiele advertenties, maar sinds vorige week worden de mobiele Google AdWords advertenties extra gepromoot.

Gratis t/m 18 november

Zo ontvingen een selecte groep Google AdWords adverteerders een email van Google met de mededeling dat, als de advertenties voldoen aan de eisen voor mobiele Google AdWords advertenties, ze t/m 18 november gratis mobiel worden verspreid.

Vanaf 19 november worden er gewoon kosten per klik verrekend voor de mobiele advertenties. In sommige gevallen kan er vanuit de advertentie direct een telefoonnummer worden gebeld, waarbij je betaalt op basis van het afrekenmodel “pay per call”.

Nog niet in Nederland

Op dit moment is het alleen mogelijk om mobiele Google AdWords advertenties te plaatsen in Duitsland, Engeland, Japan en de Verenigde Staten. De mobiele Google AdWords advertenties zijn al beschikbaar in Japan sinds begin 2006, met name vanwege het zeer actieve gebruik van mobiele communicatie.

Opt-out

Interessant om op te merken is dat het doorplaatsen van mobiele advertenties “opt-out” is. Dat betekent dat je advertenties in Google AdWords automatisch op de mobiele zoekmachine van Google worden vertoond.

Conclusie

Google ziet de mobiele advertenties hiermee niet langer als een apart product, maar als een verlengstuk van Google AdWords. Het lijkt opvallend dat Google nu pas de mobiele advertenties langzaam gaat uitrollen, maar eigenlijk is dat niet vreemd.

Allereerst is het van belang dat de consumenten mobiel internet gebruiken, wat pas het laatste jaar vrij snel toeneemt. Daarnaast is het zeer complex om een webpagina geschikt te maken voor mobiel gebruik, omdat er vele verschillende varianten zijn in mobiele apparaten en bijbehorende browsers.

Zelf zie ik met name een toekomst voor mobiel internet in combinatie met lokale (zoek)diensten. Je zal bijvoorbeeld niet snel vele pagina’s informatie via een kleine scherm gaan lezen, maar het opzoeken van een italiaans restaurant in een vreemde stad (en de weg er naartoe – denk aan Google Maps) is bij uitstek geschikt om mobiel te doen.

Bronnen & Meer informatie

DutchCowboys
Emerce
Google Helpcentrum
Google Helpcentrum (engelstalig)
MobielBreedband
SearchEngineLand
Mike Blumenthal

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

8 Reacties op "Google AdWords promoot mobiele advertenties"

  1. Giel op 17 September, 2007

    Goed helder artikel!!

    Het is inmiddels ook al mogelijk om Google mobile ads in NL in te zetten. Ook worden standaard AdWords ads in NL al doorgeplaatst op http://www.google.nl/m

  2. Niels op 17 September, 2007

    Google mobile ads is toch al bijna een jaar in Nederland in te zetten via adwords? Werkt best goed!

  3. Eduard Blacquière op 17 September, 2007

    @Giel Dank voor je toevoeging. Ik weet dat je mobiele advertenties ook in Nederland kunt plaatsen, maar ik zie nog nauwelijks de standaard AdWords doorgeplaatst worden op Google Mobiel…

    @Niels Kun je er vanuit je ervaring meer over vertellen? Hoeveel verkeer zit erop?

  4. Niels op 19 September, 2007

    Dit zijn geen grote aantallen, ligt natuurlijk ook een beetje wat voor klant het is. Ik zet het in voor een fietsenwinkel, en die had vorige maand 3590 views, en daarvan hebben er 19 gebeld. Leuke aardigheid (gedget) om voor de klant in te zetten, maar zakelijk (voor bureaus) gezien nog niet interessant.

  5. Eduard Blacquière op 19 September, 2007

    @Niels Dank voor het delen van je ervaringen! Best interessante cijfers waar in de toekomst zeker meer potentie in zit. Houd ons op de hoogte als je meer mooie cijfers hebt!

  6. [...] Google onlangs actief is begonnen met het promoten van mobiele advertenties is het een logische stap dat de contextuele advertenties van Google AdSense nu ook beschikbaar zijn [...]

  7. Eduard Blacquière op 03 October, 2007

    DoubleClick heeft inmiddels ook een mobiel ad management systeem, wat binnenkort mooi geïntegreerd kan worden met Google, als de overname Google DoubleClick wordt goedgekeurd.

  8. [...] noemt Larry Page een sterke groei van mensen die mobiel gebruik maken van Google. Ook mobiele advertenties (ook voor AdSense) groeien, met name in Japan en Korea. Ook iGoogle groeit hard, inclusief het [...]

Reageer