Gisteren ben ik de hele dag aanwezig geweest op de Emerce e.day in de Van Nelle fabriek in Rotterdam. Ook dit jaar was het programma weer meer dan interessant.

Sep Kamvar en personalisatie

Na een zoals altijd originele en leuke opening van Michiel Frackers en een korte presentatie van Sellaband, stond de eerste keynote op het programma van Sep Kamvar, het technische hoofd van personalisatie bij Google. Hij is tevens professor computerwiskundige op Stanford, dezelfde universiteit waar de oprichters van Google de basis voor hun zoekmachine legden.

Sep Kamvar is een veelzijdige man. Zo heeft hij 10 patenten op z’n naam staan, maar hij heeft ook een eigen kledinglijn. Hij is verantwoordelijk voor de Google startpagina, iGoogle, het snelst groeiende product van Google. Ook de personalisatie van de Google zoekresultaten is zijn verantwoordelijkheid, waarbij je moet denken aan de Google Webgeschiedenis.

Sep Kamvar begint met enkele voorbeelden hoe personalisatie van zoekresultaten hem helpen. Naast het bekende voorbeeld van het zoekwoord “jaguar” (de auto of het dier?) laat hij andere (persoonlijke) voorbeelden zien van zoekwoorden die meerdere betekenissen hebben.

De macht bij de eindgebruiker

In het ontwerp van personalisatie heeft Google de macht bij de eindgebruiker gelaten. Wat betreft je persoonlijke zoekresultaten, op basis van je webgeschiedenis, heb je veel mogelijkheden om er controle op uit te oefenen.

In het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy) beschreef ik al op welke manieren je controle hebt over de informatie die Google van jou bewaart. Nog even op een rijtje:

  • Optioneel: Google geeft je de optie om je webgeschiedenis te bewaren, het is niet verplicht.
  • Pauze: je kunt je zoekgeschiedenis of webgeschiedenis altijd pauzeren.
  • Verwijderen: je kunt specifieke zoekopdrachten of zelfs je volledige zoekgeschiedenis en webgeschiedenis verwijderen.
  • Uitwisselbaar: je zoekgeschiedenis en webgeschiedenis is van jou, dus je kunt het meenemen naar andere zoekmachines (via RSS feeds)

iGoogle startpagina

In de loop van de jaren is het steeds makkelijker geworden om informatie te verspreiden, met name door RSS feeds (Wat zijn RSS feeds?). Google besloot om de eindgebruikers de mogelijkheid te geven om de gewenste informatie op te nemen op hun persoonlijke startpagina, onlangs omgedoopt tot iGoogle.

Daarnaast is Google heel actief in het openstellen van hun producten aan ontwikkelaars, beter bekend als API (Application Programming Interface). Hij laat voorbeelden zien van enkele actieve ontwikkelaars van gadgets voor iGoogle.

Ook geeft iGoogle “recommendations” (Interessante items) op basis van je webgeschiedenis. Zo stelt iGoogle zoekopdrachten, pagina’s, video’s en gadgets voor die passen bij jouw webgeschiedenis.

Toekomst personalisatie

Sep kamvar sluit af met de opmerking dat gepersonaliseerde zoekresultaten een veelbelovende toekomst tegemoet gaan. Zo schetst hij onder andere een situatie waarbij je geen zoekopdracht meer hoeft te doen om de informatie te verkrijgen die je zoekt.

Conclusie

Ondanks dat Google nooit veel prijsgeeft, was ik zeer benieuwd naar deze keynote, mede omdat Google zwaar inzet op personalisatie. Helaas bood Sep Kamvar weinig nieuwe informatie, wat voor de mensen die aardig thuis zijn in de ontwikkelingen een kleine teleurstelling kan worden genoemd.

Zie ook:
video van de keynote van Google (Sep Kamvar) (met dank aan Henk-Jan Winkeldermaat)
Congres: Emerce e.day ‘07 – Keynote Yahoo!
Congres: Emerce e.day ‘07 – Webanalytics (Eric Peterson)