logo-google-appsGoogle Apps Professional, het in februari gelanceerde “office pakket” van Google, gaat zich verder richten op de (door Microsoft Office gedomineerde) zakelijke markt via een overeenkomst met de grote IT consultancy en outsourcing specialist CapGemini, zo meldt The Guardian.

Met name interessant is het feit dat CapGemini, beheerder van ruim een miljoen computers in de zakelijke markt, één van de partners is van Microsoft. CapGemini gebruikt naast de producten van Microsoft ook de producten van Lotus Notes eigenaar IBM.

Met het toevoegen van de office applicaties van Google spreekt CapGemini in feite vertrouwen uit in Google Apps. CapGemini installeert Google Apps inmiddels al bij een eerste (onbekende) grote klant.

Google Apps, vervanging of aanvulling van Microsoft Office?

Google Apps lijkt met deze overeenkomst een aanvulling te worden van Microsoft Office, omdat CapGemini diensten levert die zijn opgebouwd uit de verschillende producten van o.a. Microsoft, IBM en nu dus ook Google.

Zowel CapGemini als Google geven aan dat Google Apps eerder een aanvulling is op bestaande office pakketten dan een vervanging (mijn vrije vertaling):

“Door de lage kosten van € 40,- per jaar worden office applicaties bereikbaar voor meer mensen die tot nu toe geen licentie hadden. Ook bevordert Google Apps de samenwerking, specifiek tussen medewerkers van verschillende bedrijven”

Google Apps is om eerlijk te zijn ook geen partij voor het geavanceerde Microsoft Office. Maar voor veel (kleinere) bedrijven is de basisfunctionaliteit van Google Apps voldoende. Voor grote bedrijven kan met name het gezamenlijk aan documenten werken een goede aanvulling zijn.

Verandering business model Google?

Tot op heden leeft Google alleen van advertentie inkomsten, maar op de lange termijn kan deze afhankelijkheid een bedreiging vormen. Mede daarom zoekt Google meerdere mogelijkheden om inkomsten te genereren en voorlopig lijkt Google Apps daar de aangewezen applicatie voor, zoals Eric Schmidt onlangs in een interview met Wired zei.

Ook de in mei door Google (onofficieel) gelanceerde strategie Search, Ads & Apps laat zien dat Google zich op meer dingen concentreert dan advertenties. Daarnaast heeft Eric Schmidt eerder aangegeven dat we Google moeten zien als:

  1. Een advertentie systeem
  2. Een eindgebruiker systeem (zoeken, email en andere -online- applicaties)
  3. Een gigantische super computer
  4. Een sociaal fenomeen

Het moge duidelijk zijn dat Google zich op meer fronten sterk maakt dan alleen advertenties, waar de overnames van YouTube en DoubleClick slechts de bekende voorbeelden zijn.

Interessant om te melden is dat in deze overeenkomst de jaarlijkse fee voor Google Apps Professional van € 40,- geheel wordt bijgeschreven op de rekening van CapGemini.

Update: Google laat niet na om Google Apps van extra promotie te voorzien op de Google homepage:

Bronnen & Meer informatie

Persbericht CapGemini (PDF)
Emerce
Read/Write Web
Screenwerk
Nick Carr