logo-checkitZoekmachine Marketing bureau Checkit onderzocht voor de tweede keer de online vindbaarheid van de 100 grootste adverteerders van Nederland (volgens Nielsen Media Research) bij zoekmachines. Slechts 8% blijkt goed vindbaar.

De top 10 van de best scorende websites ziet er als volgt uit:

  1. KPN (94,67%)
  2. Jamba (94,27%)
  3. Dell Products Europe (91,81%)
  4. T-Mobile Netherlands (89,77%)
  5. Ministerie van Binnenlandse Zaken (85,10%)
  6. Nationale Postcode Loterij (83,46%)
  7. SNS Bank (82,64%)
  8. Wehkamp (81,01%)
  9. Kia Motors Nederland (79,04%)
  10. Ministerie van Defensie (78,43%)

Zie verder de volledige Top 100 online vindbaarheid 2007.

De Top 100 online vindbaarheid werd vorig jaar voor het eerst uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg.

Uit de Top 100 online vindbaarheid 2007 blijkt dat 42% slecht vindbaar is (vindbaarheidsscore lager dan 50%), en dat slechts 8% goed scoort (vindbaarheidsscore hoger dan 80%). Wel is er ten opzichte van 2006 een duidelijke verbetering waar te nemen; in 2006 was namelijk nog 68% van de onderzochte organisaties slecht online vindbaar.

vindbaarheidscriteria

In het onderzoek is net als vorig jaar gekeken naar de volgende criteria:

  1. Sitemap
  2. Title
  3. Meta Tag Description
  4. Meta Tag Keywords
  5. Frames
  6. H1-Tags
  7. Hoeveelheid Content
  8. Flash
  9. Aantal Geïndexeerde Pagina’s
  10. Pagerank
  11. Linkpopulariteit

De gehanteerde criteria zijn geselecteerd uit vele variabelen die de vindbaarheid van een website bij zoekmachines kunnen bepalen. Dit onderzoek geeft dan ook een indicatie van de vindbaarheid bij zoekmachines en is een momentopname.

Interessant detail is dat de linkpopulariteit dit jaar is gebaseerd op de tool Yahoo! Site Explorer in tegenstelling tot vorig jaar waarbij Google werd gebruikt (waarschijnlijk met het link: commando)

Lees meer over de werking van zoekmachines in het artikel Handleiding: Hoe werkt een zoekmachine?

Onderzoeksopzet

De websites van de 100 grootste adverteerders zijn aan de hand van 11 genoemde vindbaarheidscriteria geanalyseerd. Per organisatie en per branche zijn 4 pagina’s onderzocht die geselecteerd zijn op belangrijke gebruikersmotieven.

Deze pagina’s zijn vervolgens op hun vindbaarheid voor zoekmachines beoordeeld. De eindresultaten van de individuele organisaties op de elf vindbaarheidscriteria zijn gerangschikt van hoog naar laag, en afgezet tegen de grootte van het mediabudget, wat uiteindelijk resulteerde in de Top 100 online vindbaarheid.

Conclusie

Ondanks dat er een verbetering is te zien t.o.v. van vorig jaar, zijn veel (42%) grote adverteerders nog steeds slecht vindbaar volgens de criteria van het onderzoek. Zoekmachines zijn uitgegroeid tot een volwaardig mediakanaal, waardoor zoekmachine marketing bijna noodzakelijk is om consumenten doeltreffend te bereiken. De top 100 adverteerders van Nederland zijn op de goede weg, maar hebben ook nog een lange weg te gaan; laat staan de middelgrote en kleine adverteerders…

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.