google-news-screen-jpgIn de mediastilte van ‘Labor day’ heeft Google een grote deal bekend gemaakt: door licentie overeenkomsten met 4 grote nieuws leveranciers gaat Google nieuws berichten hosten op Google Nieuws, waarmee de weg wordt vrijgemaakt om er middels advertenties geld aan te verdienen.

Ook gaat Google dubbele nieuws berichten verwijderen om een betere variëteit in nieuws te leveren (drie keer raden welke nieuws berichten voorrang krijgen bij dubbele items…).

De 4 nieuws leveranciers zijn Associated Press, Agence France-Presse, UK Press Association en Canadian Press, die hun nieuws via feeds beschikbaar stellen aan Google (wat zijn (RSS) feeds?). Interessant detail is dat Agence France Presse (AFP) Google in 2005 heeft aangeklaagd m.b.t. Google Nieuws wat onlangs heeft geresulteerd in de licentie overeenkomst van Google met AFP.

Grote verandering principes Google?

De overeenkomsten met de nieuws leveranciers representeren een grote verandering in de principes en werkwijze van Google. Tot nu toe was Google een tussenstation wat bezoekers doorstuurde naar de originele content.

Met deze deal wordt Google Nieuws de bestemmingssite voor nieuws content, wat Google controle en ruimte geeft om er middels advertenties geld aan te verdienen.

Hiermee wordt Google in feite een uitgever(!) van content. Stel je voor dat Google dit doorvoert voor andere zoekdiensten: eigen video content, eigen afbeeldingen, etc. Dat zal veel partijen veel bezoekers kosten die Google dan vasthoudt i.p.v. doorstuurt…

Belangrijker is misschien nog de verandering van de principes en werkwijze van Google. Het bedrijf wilde tot op heden geen eindbestemming van content zijn, zoals Larry Page treffend beschrijft in een interview uit 2004:

Larry Page: Most portals show their own content above content elsewhere on the web. We feel that’s a conflict of interest, analogous to taking money for search results. Google conscientiously tries to stay away from that. We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible. It’s a very different model.

Gevolgen voor klanten van nieuws leveranciers

De genoemde nieuws leveranciers hebben geen consumenten websites maar verspreiden hun nieuws via vele nieuws bedrijven. Deze deal heeft negatieve gevolgen voor de vele nieuws bedrijven die hun nieuws afnemen van de 4 grote nieuws leveranciers.

Google Nieuws wordt nu de eindbestemming voor het nieuws en dus concurrent van de afnemers van de genoemde nieuws leveranciers. Met het ontdubbelen van artikelen en het naar voren schuiven van de eigen nieuws content, kunnen de afnemers aanzienlijk minder bezoek uit Google Nieuws verwachten.

Maar Google Nieuws is toch geen grote nieuws website? Dat klopt. Maar met Google Universal Search worden nu ook nieuws berichten bovenaan in de reguliere zoekresultaten geplaatst, waardoor Google Nieuws eenvoudig kan uitgroeien tot een belangrijke nieuws website.

Wat mij betreft is dit een grote en belangrijke wijziging in de principes en werkwijze van Google. Met deze overeenkomsten lijkt het erop dat Google de eerste stapjes zet in de uitgevers wereld. Als deze lijn wordt doorgezet kan het medialandschap de borst nat maken… Een interessante ontwikkeling die ik zeker op de voet volg.

Hoe zie jij deze stap en daarmee de toekomst van Google, met name voor wat betreft het hebben van eigen content?

Bronnen en meer informatie

John Battelle
Mathew Ingram
Blogoscoped
SearchEngineLand