Vandaag ben ik de gehele dag aanwezig op de laatste dag van de SIGIR’07 conferentie die is omgedoopt tot ‘Industry Event‘ en volledig in het teken staat van Search.

Dit eerste verslag behandelt de ochtendsessie over Enterprise Search. Een volledig overzicht van de sessies en links naar de verslagen vind je in het artikel Congres: SIGIR’07 – Industry Event (Search).

Information Sensemaking in a Business Scenario

– 9.10 – 9.30
– Omar Alonso (SAP)

De juiste informatie op het juiste moment is essentieel voor het succesvol managen van organisaties. Zoekmachines zijn de meest zichtbare tools voor het verkrijgen van informatie.

Het probleem zit niet in het ontstaan van steeds meer mogelijkheden om aan informatie te komen, maar in het vinden van de juiste, relevante informatie.

Information sensemaking

Er is heel veel relevante contant op het internet in relatie tot organisaties, zoals reviews op Amazon, reacties op weblogs, etc., maar deze informatie is extern en niet onderdeel van de informatie in je organisatie.

SAP heeft een systeem (REAP) wat relevante content ontdekt en verzameld in vrijwel elke vorm van media van vrijwel elk soort medium. Na het verzamelen van externe informatie en het koppelen met de interne informatie, wordt er een dashboard opgesteld waarin je bijvoorbeeld de verkopen en sales targets tegenover recensies en weblog reacties ziet. SAP heeft ook een extensie ontwikkeld van REAP+ in Firefox.

Search, Analytics and Discovery

– 9.30 – 9.50
– Aya Soffer (IBM)

Ook hier wordt de boodschap verkondigd dat het niet gaat om informatie, maar relevante informatie die een organisatie in staat stelt om ‘business decisions’ te maken.

IBM OmniFind (Yahoo! Edition)

Vorig jaar heeft IBM een overeenkomst gesloten met Yahoo! om samen het product IBM OmniFind in een Yahoo! jasje te stoppen. Aya Soffer focust in haar presentatie op de IBM OmniFind Analytics Edition, want juist de interpretatie van de informatie is van belang bij information retrieval.

Als de informatie is opgeslagen en gestructureerd in databases, is het nog voor een groot gedeelte onbruikbaar. Om te bepalen welke informatie relevant is, is het van belang om tekst analyse te doen.

Zo stelt OmniFind je bijvoorbeeld in staat om emails en andere notities van medewerkers te koppelen aan bijvoorbeeld acties en financiële informatie. Zo kun je inzicht krijgen in waar het mis gaat om zo controle te krijgen op de kwaliteit (en de kosten).

Uiteraard biedt OmniFind ook mogelijkheden om zoekwoorden, recensies en weblog reacties te koppelen aan marketinginspanningen. Vervolgens wordt alle informatie net als bij het systeem van SAP in een dashboard gepresenteerd.

Het belang van het inzicht in (de relevantie) van informatie met betrekking tot ‘business decisions’ is groot en is bruikbaar voor zowel profit als non-profit organisaties.

Legal Discovery and Litigation Support

– 9.50 – 10.10
– Herbert Roitblat (Orcatec LLC)

De derde en laatste spreker voor het onderwerp Enterprise Search behandelt hoe informatie kan worden en ontdekt en gebruikt voor juridische doeleinden.

In juridische informatieverzameling is veel sprake van dubbele documenten en informatie. De informatie wordt vaak onder de verschillende partijen verspreid en verzameld, waardoor dezelfde documenten meerdere malen voorkomen.

Daarnaast is een groot probleem de hoeveelheid van de informatie. Juristen zoeken vaak niet naar de meest relevante informatie, maar ze zoeken naar alle informatie die ze kunnen vinden.

Daar ontstaat een duidelijk probleem wat betreft information retrieval om de juiste informatie te ontsluiten uit de enorme berg informatie. Er zijn verschillende mogelijkheden en technieken om dat probleem op te lossen, maar steeds meer wordt er wiskundige technologie gebruikt om automatisch verbanden te ontdekken.

Ga voor een volledig overzicht van de sessie en bijbehorende verslagen naar het artikel Congres: SIGIR’07 – Industry Event (Search).