Gepersonaliseerde Google Adwords advertenties door ‘previous query’

google_adwords_logo_smallGoogle heeft personalisatie hoog op de agenda staan, zoals ook blijkt uit ontwikkelingen zoals de iGoogle startpagina en de migratie van de Google zoekgeschiedenis naar webgeschiedenis.

Ook Google AdWords blijft daarbij niet buiten beschouwing. Zo kwam ik op via het engelstalige weblog van Wiep Knol een testje tegen wat laat zien dat voorgaande zoekopdrachten de toekomstige advertenties beïnvloeden.

Wiep Knol heeft de test in Google.com uitgevoerd, maar de personalisatie van Google AdWords advertenties werkt ook in Google.nl, zoals onderstaande screendumps laten zien.

Note: deze resultaten zijn verkregen zonder dat er ingelogd was in het Google account.

Stel: je zoekt naar een uitverkoop. De Google zoekresultaten, met name de advertenties, zien er dan als volgt uit:

Als je vervolgens op lcd zoekt, zie je de volgende advertenties:

Zoek vervolgens weer naar uitverkoop en zie wat er met de advertenties gebeurt!

Let nogmaals op dat deze resultaten zijn verkregen zonder dat je ingelogd bent in je Google account. Het lijkt er sterk op dat het algoritme van Google voor de betaalde resultaten ook sterk in ontwikkeling is richting personalisatie.

In ieder geval binnen eenzelfde zoeksessie weet Google de advertenties te koppelen aan je voorgaande zoekopdrachten. Laat staan wat er nog verder kan worden gepersonaliseerd als je ingelogd bent met de Google zoekgeschiedenis (die wordt gemigreerd naar webgeschiedenis)

Wiep noemt enkele engelstalige voorbeelden. Hebben jullie al eerder vergelijkbare resultaten gezien in de Google AdWords (in Nederland)?

Update (April, 2008)
Google heeft aangegeven dat ‘previous query’ ook wordt gebruikt voor de organische zoekresultaten.

Weet dus dat dit ook van toepassing kan zijn op je SEO resultaten.

(meer info op Marketingfacts.nl)

Update (november 2012)
Google’s Matt Cutts heeft aangegeven dat previous query wordt toegepast bij ongeveer 0,3% van alle zoekopdrachten.

(bron SERountable)


Geen gerelateerde artikelen gevonden.

6 Reacties op "Gepersonaliseerde Google Adwords advertenties door ‘previous query’"

  1. Gerben op 23 July, 2007

    Dit noemen ze daar volgens mij Behavioured targeting? Tenminste, een deel ervan?

    Goed om te weten overigens, het werkt alleen tijdens dezelfde browsersessie. Browser afsluiten en opnieuw openen geeft weer initiele resultaten weer.

  2. [...] Een mooie uiteenzetting van dit fenomeneen vindt je op Edwords.nl [...]

  3. Eduard Blacquière op 23 July, 2007

    @Gerben: Thx voor de toevoeging.

    Personalisatie is wat mij betreft hetzelfde als behavioral targeting. De laatste term omvat het wellicht beter.

    Voor de eenvoud noemde ik het een zoeksessie, maar het is inderdaad een browsersessie.

  4. Robert Dreher op 24 July, 2007

    Dit was mij ook al eens opgevallen, zonder me ervan bewust te zijn wat er gebeurde. Dank je wel voor dit inzicht. Ik ga nu direct een artikel op mijn blog plaatsen en verwijzen naar dit artikel. Het zet mij aan het denken … wat kan een Adwords adverteerder hier mee? Hoe kun je dit meenemen in een Adwords Strategie?

  5. [...] eens dit artikel: Gepersonaliseerde Google Adwords advertenties. Het is een artikel van Eduard Blacquière op zijn blog [...]

  6. Eduard Blacquière op 11 April, 2008

    Zie ook de informatiepagina van Google hierover, ook wel ‘Previous Query’ genoemd.

    Deze functie kijkt alleen naar het vorige zoekwoord en neemt dit mits het relevant is. Dit is gedaan vanuit de gedachte dat een 2e vervolgzoekopdracht vaak een ‘refinement’ is.

Reageer