google_adwords_logo_smallGoogle breidt vanaf vandaag de Pay Per Action test voor Google AdWords wereldwijd uit, zo maakt Google bekend.

Nadat in december 2006 de eerste geruchten voor het Pay Per Action model bekend werden, is de test met het Pay Per Action model voor Google AdWords in maart 2007 gelanceerd, zoals ik beschreef in Google breidt test Pay Per Action uit; bedreiging affiliate marketing?.

Wat is Pay Per Action?

Pay Per Action is een afrekenmodel waarbij de adverteerder pas betaalt bij een vooraf gedefinieerde gewenste actie (een conversie) op een website, van de inschrijving voor een nieuwsbrief tot en met een aankoop.

Het afrekenmodel Pay Per Action is nieuw in Google AdWords, waar je tot nu toe de mogelijkheden had om te betalen per klik (CPC, Cost Per Click) of per 1.000 vertoningen (CPM, Cost Per Mille).

Affiliate Marketing & Performics (DoubleClick)

Ik beschreef al eerder uitgebreid hoe de Pay Per Action test voor Google AdWords werkt en wat de gevolgen zijn voor affiliate marketing in het artikel Google breidt test Pay Per Action uit; bedreiging affiliate marketing?.

Daarnaast is het interessant om te kijken naar de overname van DoubleClick door Google. Het wordt met name interessant als je weet dat DoubleClick het bedrijf Performics onder haar hoede heeft, wat één van de grootste zoekmachine marketing en affiliate marketing bedrijven in de VS is.

Met Performics heeft Google aanzienlijke kennis in huis gehaald over affiliate marketing. Koppel dit aan het gratis meetsysteem Google Analytics, en alle partijen in affiliate marketing kunnen de borst nat maken.

Bronnen & Meer informatie

Worldwide Expansion of Google Pay-Per-Action (CPA) Beta
Google lanceert Beta voor Pay per Action (PPA)
A New Way to Pay – Google Expands Pay-Per-Action for Google AdWords
Google test Pay per Action programma in bèta