logo performics doubleclickHet nieuwe advertentie systeem van Yahoo! Search Marketing, beter bekend als Yahoo ‘Panama’, verlaagt de kosten voor zoekmachine adverteren, terwijl de kosten voor zoekmachine adverteren in het algemeen verder stijgen en het rendement op zoekmachine adverteren afneemt.

Dit en meer concludeert het onlangs uitgevoerde ‘Search Trend Report‘ onderzoek van Performics (de ‘performance marketing’ divisie van DoubleClick) over het tweede kwartaal van 2007 in de VS.

Resultaten DoubleClick Performics Q1 2007 Search Trend Report

De resultaten van het onderzoek laten de volgende trends in zoekmachine adverteren in het tweede kwartaal in de VS zien:

  • De gemiddelde kosten per klik (CPC) en kosten per zoekwoord (CPK) zijn verder gestegen.
  • De gemiddelde kosten per klik (CPC) groeide harder dan de gemiddelde kosten per zoekwoord, omdat de zoekwoorden met een hogere CPC niet zoveel kliks kregen als de minder dure zoekwoorden.
  • De zoekmachine advertentie campagnes gericht op conversie laat een stijging zien van ruim 30% meer transacties.
  • Ondanks de stijging van transacties, is het rendement op de investering (ROI) met ruim 40% gedaald, met name vanwege de stijgende kosten en het inzetten van zoekmachine adverteren voor naamsbekendheid (branding)
  • De kosten per conversie bij Yahoo! Search Marketing zijn gedaald als gevolg van betere posities. Ook de gemiddelde kosten per klik bij Yahoo! Search Marketing zijn gedaald.

Het onderzoek is gebaseerd op 50 actuele zoekmachine advertentie campagnes beheerd door zoekmachine marketing specialisten van Performics, waarbij gebruik is gemaakt van het advertentie beheer systeem DART van DoubleClick.

Yahoo! Search Marketing in Nederland

Het nieuwe advertentie systeem van Yahoo! Search Marketing is sinds vorige week ‘live’ in Nederland. De komende tijd worden alle oude ‘accounts’ gemigreerd naar het nieuwe advertentie systeem van Yahoo! Search Marketing

In Nederland is Yahoo! Search Marketing de tweede speler op aanzienlijke afstand van Google AdWords. De oorzaak is hoofdzakelijk te vinden in het enorme gebruik van Google (94% bestempelt Google als meest gebruikte zoekmachine).

Performics, DoubleClick & Google

Performics is in de VS een grote speler op het gebied van zoekmachine marketing. Het blijft een aparte situatie dat Google met de overname van DoubleClick een grote speler in zoekmachine marketing heeft gekocht.

Deze situatie doet zich ook voor na de overname van aQuantive door Microsoft, waarmee het grootste advertentie bedrijf van de VS, Avenue A | Razorfish, is overgenomen.

Het kan bijna niet anders dat deze situatie op termijn een belangen verstrengeling teweeg brengt. Wat denk jij?

Via DM News

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.