CBS koopt Last.fm voor $ 280 miljoen

logo last.fmHet grote Amerikaanse mediabedrijf CBS heeft de sociale muziek website Last.fm overgenomen voor 280 miljoen dollar (ongeveer 209 miljoen euro).

CBS?

CBS is met name bekend van het gelijknamige televisie- en radionetwerk dat o.a. de Late Night Show van David Letterman en CSI aanbiedt, maar CBS verzorgt ook nieuws, games en muziek. Daarnaast investeert CBS ook in het internet TV project Joost, wat gratis hoge kwaliteit televisie gaat aanbieden via internet. Daardoor is het niet vreemd dat de populaire sociale muziek website Last.fm is gekocht door CBS.

Hoe werkt Last.fm?

Last.fm combineert internetradio met een online gemeenschap, zoals Hyves. Last.fm bouwt een uitgebreid profiel op van jouw muziek voorkeur, gebaseerd op de muziek die je luistert via jouw favoriete media speler (bijvoorbeeld iTunes) en op de website van Last.fm zelf.

Interessant is dat Last.fm jou op basis van het opgebouwde profiel ook muziek voorstelt die past binnen je profiel (en dus jouw muziek smaak, als het goed is…), zoals ook bijvoorbeeld Bol.com dit doet met boeken (“lezers van dit boek lazen ook…”).

Last.fm koppelt je aan andere gebruikers met dezelfde muziek smaak en samen kun je een persoonlijke internet radio bouwen. Naast muziek kun je sinds kort ook muziek video’s (video clips) bekijken via Last.fm.

Persoonlijke internet radio

Op basis van je muziek profiel ontstaat jouw persoonlijke internet radio, waarin jouw muziek voorkeuren ’streaming’ (op aanvraag real-time gespeeld vanaf Last.fm) zijn te beluisteren. Deze persoonlijke internet radio kun je o.a. op je eigen website plaatsen, zoals het voorbeeld hieronder weergeeft.

Mijn muziek profiel van Last.fm is te vinden op: http://www.last.fm/user/edwords/.

M’n persoonlijke internet radio van Last.fm is het rood/paarse blok hiernaast.

Business model Last.fm

Last.fm verdient geld aan de verkoop van muziek en advertenties. Last.fm heeft overeenkomsten met onder meer de platenmaatschappijen EMI, Warner Music Group en meer dan 20.000 labels en 100.000 onafhankelijke artiesten.

Gebruikers van Last.fm kunnen zo meer dan drie miljoen muziek songs gratis luisteren via de ’streams’ in de persoonlijke radio’s of via de website. De songs zijn volledig te beluisteren in een radio stream, maar ‘buiten’ de radio stream is alleen een 30-seconden variant van de muziek song beschikbaar.

Wat gaat CBS met Last.fm doen?

Een Nederlander, die er op dit moment stage loopt, bevestigt dat de overname heeft plaatsgevonden. Volgens hem zal er niets veranderen: “Last.fm is overgenomen, maar er zal niks veranderen. CBS wil dat we blijven doen wat we doen en ze zullen de Last.fm branding respecteren”.

Persoonlijke denk ik dat er wel wat gaat veranderen. Nu wordt de muziek hoofdzakelijk verkocht via Amazon.com, waar Last.fm affiliate (vrij vertaald: ‘reseller’ of filiaal) van is. Aangezien CBS een uitgebreid aanbod aan muziek en video in eigen huis heeft, zal Amazon één van de betere affiliates kwijt zijn, denk ik…

Koppeling gebruikers profielen

De koppeling van Joost en Last.fm is wat mij betreft ook een ‘één-twee-tje’. De informatie over jouw muziek smaak in je muziek profiel kan goed worden gebruikt om TV programma’s op af te stemmen en andersom. Ook zijn gesponsorde kanalen, zoals YouTube die ook heeft (voorbeeld NBA), niet ondenkbaar. Integratie zal er vroeg of laat komen. Anders was het de 280 miljoen dollar niet waard…

Leuk om te vermelden is dat de oprichter van Last.fm, Martin Stiksel, dit najaar spreekt op de Emerce e.day.

Via Emerce

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

1 Reactie op "CBS koopt Last.fm voor $ 280 miljoen"

Nog geen reacties
Reageer