iGoogle gepersonaliseerde startpaginaDe Google gepersonaliseerde startpagina heet vanaf nu iGoogle, zo meldt Google

Apple en Google
De naam iGoogle lijkt verdacht veel op de lijn producten van Apple, zoals de iPod, iMac en iPhone. De twee bedrijven zijn dan ook goede ‘vriendjes’ en dat Google CEO Eric Schmidt in het bestuur van Apple zit draagt daar aan bij.

Ontwikkelaars hadden de naam iGoogle al eerder voorgesteld, maar de heren Page en Brin zagen de dienst als een test en niet als een losstaande webdienst. De gepersonaliseerde startpagina groeit echter harder dan verwacht (zelfs harder dan Google Maps en Gmail…), waardoor de oprichters terugkwamen op hun besluit.

Thema’s
Google heeft daarnaast ook de in de VS eerder gelanceerde optie wereldwijd toegevoegd om een thema voor jouw iGoogle te selecteren. Leuk is bijvoorbeeld het thema dat zich aanpast aan de tijd en het weer van jouw woonplaats.

Gadget Maker
Er zijn op dit moment ruim 25.000(!) gadgets beschikbaar voor iGoogle. Vanaf vandaag kun je ook, als niet-programmeur, eenvoudig een gadget maken met de Google Gadget Maker.
(de gadget maker werkt op moment van schrijven nog niet in Nederlandse Google accounts)

Je kunt daarbij op dit moment uit 7 gadget templates kiezen, jouw informatie invullen en de gadget doorsturen naar vrienden. Een overzicht:

  • Een foto gadget (deel een serie foto’s met anderen)
  • GoogleGram gadget (laat dagelijks voor iemand een bericht achter)
  • Daily Me gadget (laat zien wat je nu doet, denkt, etc.)
  • Persoonlijke countdown gadget (tot aan verjaardag, trouwdag, etc.)
  • Persoonlijke lijst (maak je eigen top 10 van …)
  • YouTube video gadget (voor jouw video kanaal op YouTube – een logische integratie na de overname van YouTube)
  • Free Form gadget (stelt je in staat om tekst en grafische materiaal op verschillende manieren weer te geven)

Onderstaande video illustreert leuk en duidelijk de werking van iGoogle:

Persoonlijke zoekresultaten en privacy

De gepersonaliseerde startpagina van Google, vanaf nu dus iGoogle, heeft enkele leuke en handige functies. Maar aan de andere kant stimuleert het je om ingelogd te zijn op je Google Account. Daarmee geef je weer meer informatie door aan Google wat invloed heeft op het personaliseren van jouw zoekresultaten, maar ook op jouw privacy…

In het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy) ga ik hier uitgebreid op in. Een tipje van de sluier: Google geeft je relatief veel controle over welke informatie ze wel en niet van jou mogen hebben, wat eigenlijk een zeer goede ontwikkeling is.

Via Sync, het in februari gelanceerde online magazine met een focus op de combinatie van wetenschap, techniek en ondernemen.