Google logoIn ongeveer 9 jaar tijd is Google uitgegroeid tot de meest dominante speler op Internet. Het afgelopen jaar is dit duidelijk te zien in enkele acties van Google.

Marktaandeel Google

Wat Nederland betreft is er een monopolie voor Google met 94% marktaandeel, zoals de Nationale Search Engine Monitor van zoekmachine marketing bureau Checkit halfjaarlijks onderzoekt. Wereldwijd is Google minder dominant, maar in belangrijke markten als de VS en de UK neemt Google ook de leiding.

De grote klap kwam in oktober van vorig jaar met de overname van YouTube. Daarna is Google druk gaan sleutelen aan een ‘Google Office’ waar Google Apps Professional het (voorlopige) resultaat van is.

Google en offline media

Google weet niet van stoppen en zoekt het afgelopen halfjaar ook de offline media op. Zo test Google met het veilen van advertentieruimte op TV, op de Radio en in Kranten. Ook online breidt Google uit naar display advertising (wat eerst afgezworen werd door Google), waarvan de overname van DoubleClick een belangrijke indicator is.

Google en Microsoft

In het nieuws van afgelopen week komt de dominantie van Google duidelijk tot uitdrukking in twee dingen: Google stoot Microsoft van de troon als meest waardevolle merk. Ook passeert Google Microsoft als meest bezochte website ter wereld. De groei van Google zet maar door en ook de resultaten van Google blijven niet achter.

Google begint zeer grote vormen aan te nemen die in sommige gevallen, zoals in de Nederlandse markt, niet gezond zijn. Maar ja…waar stopt het? En door wie? Wanneer? Ik weet het niet… Moeten we ons zorgen maken? Over privacy? Ik denk het niet, want zoals ik in het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy) beschrijf ik dat Google ‘ons’ best veel controle geeft. Maar het blijft een kwestie van vertrouwen, toch?