Google koopt DoubleClick voor € 2,3 miljard

logo-doubleclickJe geniet van het eerste zomerse weekend in Nederland en bent daardoor niet online, en ondertussen vindt zowat de grootste overname ooit op Internet plaats…

Google heeft advertentie bedrijf DoubleClick overgenomen voor het immense bedrag van € 2,3 miljard ($ 3,1 miljard), waarmee het de grootste overname is van Google tot nu toe (het verschil met de overname van YouTube is een miljard dollar…!). De laatste weken was er al regelmatig te lezen over deze overnamerace waar ook Microsoft en Yahoo in meestreden, maar Google blijkt in deze strijd te sterk voor Microsoft en Yahoo!

Gat Display Advertising Google gedicht

Google is duidelijk de marktleider in search advertising op basis van kosten per klik (CPC). Het netwerk van Google is wat dat betreft ‘goed gevuld’ met tienduizenden adverteerders en honderdduizenden publishers, als het er niet meer zijn.

Op het gebied van display advertising, waarbij er wordt afgerekend per 1.000 banner vertoningen, moest Google het tot nu toe afleggen tegen Yahoo! ondanks de pogingen van Google met hun site targeting netwerk.

DoubleClick en het business model van YouTube
Maar met het netwerk van DoubleClick, marktleider in ad management systemen voor grafische banners, heeft Google ook dit gat gedicht. Aangezien ook video banners een steeds belangrijker onderdeel worden in display advertising, is het systeem van DoubleClick een zeer welkome technologie voor het winstgevend maken van YouTube.

Times change, People change, Google changes

Het is interessant om te zien hoe de visie en werkwijze van Google is veranderd in de afgelopen jaren, misschien wel hoofdzakelijk doordat het bedrijf beursgenoteerd is sinds augustus 2004. Het is wellicht niet geheel toevallig dat deze overname bekend wordt in de week voordat de cijfers van Google over het eerste kwartaal van 2007 worden gepresenteerd…

Het succes van Google is te danken aan het feit dat ze niet een portal op basis van Display advertising wilden worden zoals Yahoo! was. John Battelle beschreef dit duidelijk in zijn (wat mij betreft zeer goede en inspirerende) boek The Search:

There was always the fallback of simply running banners on Google’s prodigious traffic – one deal with DoubleClick, an ad network that specialized in serving graphical banners, would probably net the company millions of dollars. But that felt like a sellout – DoubleClick’s ads were often gaudy and irrelevant. They represented everything Page and Brin felt was wrong with the Internet. “They didn’t want to turn the Web site into the online version of Forty-second Street,” recalls investor and director Michael Moritz.

Wordt de macht van Google te groot?

Er zijn steeds meer geluiden van mensen die zich zorgen gaan maken over de macht die Google heeft. Met DoubleClick haalt Google niet alleen een netwerk van adverteerders binnen, maar ook een immense hoeveelheid aan data over gebruikers, te weten u en ik.

Uiteraard zijn de concurrenten zoals Microsoft van mening dat Google teveel macht heeft. Topman Brad Smith van Microsoft beweert dat de combinatie Google DoubleClick 80% van het online adverteren in handen heeft.

Meer informatie overname DoubleClick door Google

Meer informatie over de overname van DoubleClick door Google is te vinden in het persbericht, op het Google blog, in een door Google opgesteld FAQ (PDF) en in een kort interview met de directie van Google (inclusief MP3 download).

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

10 Reacties op "Google koopt DoubleClick voor € 2,3 miljard"

  1. [...] DoubleClick De overname van DoubleClick moet het makkelijker maken voor adverteerders om Search en Display advertenties op een [...]

  2. [...] probeert Google activiteiten en initiatieven te rechtvaardigen zoals de overname van YouTube, de overname van DoubleClick, maar zeker ook het lanceren van ‘Google Office’ (Google Apps [...]

  3. [...] speler op het gebied van zoekmachine marketing. Het blijft een aparte situatie dat Google met de overname van DoubleClick een grote speler in zoekmachine marketing heeft gekocht. Het kan bijna niet anders dat deze [...]

  4. [...] grote overeenkomsten trekt de laatste tijd Google meestal aan het langste eind, zoals ook bij de overname van DoubleClick, maar nu is het eindelijk Microsoft weer eens [...]

  5. [...] Google DoubleClick heeft overgenomen, is het logisch dat Google met Rich Media advertenties aan de slag gaat, wat de kernactiviteit is [...]

  6. Eduard Blacquière op 26 September, 2007

    Het moge duidelijk zijn dat er behoorlijk wat ophef is ontstaan na de aankondiging dat Google DoubleClick wil overnemen.

    Google reageert nu zelf met uitspraken van diverse mensen die aangeven dat de overname logisch is en niet leidt tot een groter Google-machtsblok.

  7. [...] de Federal Trade Commission (FTC), heeft Google goedkeuring gegeven om advertentie serving bedrijf DoubleClick over te nemen. De overname is nog niet definitief rond, omdat de EU ook nog goedkeuring moet geven (uiterlijk [...]

  8. [...] feit dat de voorgenomen overname van DoubleClick door Google nog niet is goedgekeurd door de anti-monopolie waakhonden, kan er op wijzen dat de overname van [...]

  9. [...] een jaar geleden kondigde Google aan dat het advertentie serving bedrijf Doubleclick wilde overnemen. De concurrenten stapten uiteraard naar de concurrentie-beschermende organisaties om bezwaar op te [...]

  10. [...] zal je niet zijn ontgaan dat de voorgenomen overname van DoubleClick door Google deze week definitief is [...]

Reageer