logo-universal-musicDe platengigant Universal Music beschuldigd de online sociale netwerk website MySpace.com, onderdeel van News Corp., van het aanmoedigen, faciliteren en deelnemen in de niet geautoriseerde reproductie, distributie en publieke performance van muziek en video, aldus de aanklacht.

Copyright User Generated Content

Kort samengevat vindt Universal Music dat MySpace niet bezig is met ‘user generated content’ maar met pure diefstal. Dergelijke copyright issues zijn niet nieuw in de branche en spelen een dominante rol voor alle spelers, zoals Google, YouTube, Yahoo!, Microsoft, etc. etc., maar de muziekbranche maakt het wel erg bont: vorige maand alleen zijn er 8.000 (acht duizend!) processen gestart tegen downloaders…

Grokter rechtzaak

Waarschijnlijk grijpt de rechter terug naar eerdere uitspraken zoals de Grokster-zaak. In die zaak is in juni 2005 door de rechters vooral gekeken naar twee vragen: (1) of de dienst ook substantieel gebruikt zou kunnen worden voor niet-inbreukmakende producten; en (2) of er gepoogd is om inbreukmakende werken te weren. In het geval van Grokster, een peer-to-peer dienst vergelijkbaar met KaZaa, vielen de antwoorden op deze vragen negatief uit, maar in het geval van MySpace zou dat mogelijk anders kunnen zijn.

De site biedt namelijk sinds kort technologie aan om auteursrechtelijk beschermde video’s van de site te weren. Ook heeft de site overeenkomsten gesloten met enkele content aanbieders, om zo legale werken via de site te verspreiden. Daarnaast is het interessant om in het achterhoofd te houden dat de Chinese zoekgigant Baidu is vrijgesproken van een aanklacht van EMI, Sony BMG, Warner en Universal…

Nieuwe vormen content distributie

De nieuwe vormen van content distributie dienen zich de laatste jaren in een hoog tempo aan (zie de successen van YouTube, MySpace, Flickr en vele anderen), maar weinig bedrijven gaan hier creatief mee om… Zonde van het geld en de tijd. Welkom in de nieuwe wereld.