Jupiter research logoIn 2011 zullen Europese marketeers naar schatting 83 miljard uitgeven aan online adverteren, wat neerkomt op 8,3 procent van alle Europese uitgaven aan adverteren. Zoekmachine marketing wordt verwacht daar een aandeel van 49% in te hebben in 2011 (41% in 2005). Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research met de titel ‘European Online Advertising Forecast, 2006 to 2011.’

Om consumenten, die steeds meer op internet kopen of zoeken naar informatie, te bereiken, verhogen marketeers hun online budgetten. Volgens de cijfers van Jupiter heeft 65 procent het budget dat aan zoekmachine marketing werd uitgeven in 2005 verhoogd.

Naast het feit dat er een toename is van het aantal consumenten op internet, zijn er ook andere factoren die zorgen voor een toename in de budgetten van zoekmachine marketing. Zo is er een stijging in het aantal verticale zoekmachines en portals, waardoor het online zoeken groeit, zowel in het aantal mensen dat zoekt, als in aantal zoekopdrachten.

Tegelijkertijd komen er ook nieuwe adverteerders bij. ‘De internetpenetratie groeide van 46 procent in 2004 tot 49 procent in 2005, en zal in 2011 58 procent bedragen’, aldus Jupiter. ‘Deze groei resulteert in een groeiend besef bij alle branches dat het belangrijk is om online media in de marketingmix op te nemen.’

Via Twinkle

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.