logo google co-opGoogle heeft Google Custom Search gelanceerd, een uitbreiding van de service Site Search, waarmee je als webmaster jouw eigen zoekmachine kunt maken. De dienst is ‘gratis’, maar naast de zoekresultaten verschijnen advertenties van Google AdSense (behalve voor non-profit organisaties).

Nadat een vergelijkbare functie ook is gelanceerd bij Yahoo en Live Search kon Google niet achterblijven. De service stelt je in staat om een eigen index op te bouwen van domeinen en subdomeinen.

Social Search

Google geeft er echter een social twist aan. Jij kunt collega’s, vrienden, community members, etc. uitnodigen om jouw index aan te vullen. Dit zorgt voor het groeien van jouw zoekmachine met een sociaal karakter.

Google begeeft zich hiermee op het gebied van social search. Google geeft potentieel duizenden human editors de mogelijkheid om de index van Google op te delen in gespecialiseerde verticale en sub-verticale search results (de resultaten zijn geen nieuwe crawls maar stukjes van de algemene index van Google).

Het is interessant wat Google met de ‘collectieve wijsheid’ gaat doen die wordt verzameld op deze manier. Waarschijnlijk wordt het gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren.

Dit project is onderdeel van Google Co-op, wat eerder dit jaar is gelanceerd.

Zoekmachine Marketing Zoekmachine

Ik heb als voorbeeld een eigen zoekmachine gemaakt over Search Marketing.

Via SearchEngineWatch
Lees ook de review van Matt Cutts.